Tuulilasi

Renkaan selkäheitto johtuu rakennevirheestä

Renkaan selkäheitto johtuu rakennevirheestä

Tapio Ketonen

Kysymys:

Onko renkaan pyörimissuunnalla vaikutusta renkaan tasapainoituksen kannalta?

Kertooko renkaasta tai sen kunnosta jotakin seuraava havainto: Kun pyörittelin kaksi kesää alla olleita kesärenkaita (215/55/16) autoa kohti, niin renkaat kampesivat voimakkaasti vanteen ulkosyrjän suuntaan. Vastaavasti kaksi uutta juuri vanteelle laitettua vastaavan kokoista rengasta menivät pyöritettäessä aivan suoraan.

Vaikuttavatko teiden kulumaurat enemmän pyöreä- vai teräväolkaisiin kesärenkaisiin ? Onko renkaan “selkäheitolle” tehtävissä mitään ?

Näytä vastaus

Vastaus:

Pyörimissuunta ei vaikuta tasapainotukseen.

Ilmeisesti renkaat ovat kuluneet enemmän ulkoreunoistaan. Se on merkki siitä, että aurausta on ollut hieman liikaa. Jos ero ei ole kovin suuri, asiasta ei kannata huolestua, mutta liian suuri auraus kuluttaa renkaita tarpeettoman nopeasti.

Pelkkä ulospäin näkyvä reunaan olkarakenne ei ratkaise asiaa. Myös runkorakenteella on tuntuva vaikutus. Periaatteessa pyöreä reuna ei ole yhtä herkkä uran vaikutukselle, mutta runkorakenne voi muuttaa tilannetta.

Selkäheitto eli säteen suuntainen heitto on hankala tapaus. Se johtuu renkaan rakennevirheestä. Pieniä heittoja on oikaistu sorvaamalla renkaita pyöreiksi, mutta ei sekään tahdo tuoda kunnon ratkaisus tärinäogelmiin. Periaatteessa säteisheitto on virhe, jonka pitäisi kuulua takuun piiriin.

Julkaistu: 27.4.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.