Tuulilasi

Rengasvahtien erilaiset toimintatavat

Rengasvahtien erilaiset toimintatavat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Tuossa oli mielenkiintoinen kysymys rengaspainevahdista. Itsellä on Citroen C5, joka on tuotu yksityisesti ulkomailta. Autossa on rengaspainevahti. Onko systeemi erilainen kuin tuo mainitsemasi Renun aiemmin käyttämä, sillä Citikassa ei tunnu olevan mitään väliä renkaiden keskinäisellä järjestyksellä. Ne voi laittaa kummalle akselille tahansa. Suomesta ostetut talvirenkaat tietysti antavat pienen matkan jälkeen virheilmoituksen tietokoneeseen.

Systeemi on kyllä ollut mielestäni hyvä, sillä en ollut havainnut mitään ajettavuudessa, kun järjestelmä herjasi paineen alenemasta. Rengas oli havaittavasti tyhjentynyt eikä auton ajettavuudessa tuntunut silti mitään. Rengasliikkeessä renkaasta löytyi ruuvi, ilmaa oli enää alle kilo. Ruuvin tilalle pantiin paikka. Ilman järjestelmää olisin todennäköisesti ajanut renkaan hajalle.

Näytä vastaus

Vastaus:

En tunne tuota Citroenin painevahtia, joten en tiedä, mihin sen toiminta perustuu. Periaatteessa painetunnistimella toimiva varoitin voitaisiin kyllä tehdä sellaiseksi, ettei asennuspaikalla ole merkitystä. Yleensä riittäisi, että varoitus tulisi paineen laskettua vaikkapa 0,5 baaria alle suosituksen.

Pyörien pyörimisnopeutta ABS-tunnistimilla mittaava järjestelmä on kuitenkin suosikkini, koska se on yksinkertainen ja helppo nollata. Ainoa ongelmatilanne tälle on sellainen, että kaikkien renkaiden paineet laskevat tasaisesti. Tämä on kovin teoreettinen tilanne, enpä ole koskaan moiseen ilmiöön törmännyt.

Julkaistu: 14.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.