Tuulilasi

Rengaspaineet

Rengaspaineet

Tapio Ketonen

Kysymys:

Lueskelin juttuasi rengaspaineitten valvonnasta viimeisestä Tuulilasista.Mainitsit ettei rengaspainevalvonta vielä toimi raskaassa kalustossa, ei siis ole käytössä.Muistelen 60-luvulla Parolassa armeijassa ollessani käytettiin Zil-kuorkkeja, niin niissä oli rengaspaineitten (3 akselia) valvonta ja säätö kojelaudassa, oikein painemittarit joka renkaalle.Tuosta ei olisi enää pitkä matka automaattiseen paineensäätöön, mikä varmasti toisi suuriakin säästöjä rekkakuljetuksissa.Mitenkähän tuo toimi? Tekniikka jäi hämäräksi.http://www.nettikone.com/zil/157/1266785

Näytä vastaus

Vastaus:

Rengaspaineiden säätöä käytetään edelleenkin maastoajoneuvoissa, ja sellainenhan vanha patanokka-Zil oli sanan varsinaisessa merkityksessä. Zilissä oli lattialla rivi hanoja, joilla renkaiden paineita säädettiin. Paineiden laskeminen paransi maastossa etenemistä merkittävästi.

Järjestelmä ei kuitenkaan ole käyttökelpoinen tai ainakaan järkevä maantiekäytössä. Rengasventtiileiltä men letku pyörän keskiöön, jonne ilma tuli akselia pitkin. Ilman saaminen akseliin taas edellyttää tiivistettyä liitinjärjestelmää, jossa pyörännavan ja sisällä pyörivän akselin välissä on tiivisterenkailla varustettu liitos. Varmaankin joku autojoukoissa palvellut osaisi kertoa, miten tuo liitos oli Zilissä toteutettu, ja mitkä olivat paineet..

Maantiekäyttöön järjestelmässä on parikin ongelmaa. Ensinnäkin kilometrejä kertyy aivan toiseen tahtiin kuin metsissä möyrineisiin Zileihin, tiivisteiden uusiminen lisäisi huoltotarvetta ratkaisevasti. Toinen ongelma on raskaissa ajoneuvoissa käytetty rengaspainetaso. Jos puhutaan 8-10 baarin paineista, tiivistys joutuu paljon kovemmalle kuin maastorenkaiden  0,5-2 baarin paineet. 

Maantiekäytössä paineen alentamismahdollisuutta ei tarvita, ainoastaan liian matalasta paineesta kertova järjestelmä olisi tarpeen. Se voisi tuoda todella konkreettisia säästöjä, sillä vaikka liian matala paine lisääkin vierintävastusta ja kulutusta, todellisia kuluja syntyy, jos rengas rikkoutuu riekaleiksi tyhjennyttyään kuljettajan huomaamatta. Jo turhaan rikkoutunut rengas aiheuttaa lisäkuluja, mutta tästä syystä on rekkoja palanut ja jopa suistunut tieltä.

Julkaistu: 19.7.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.