Tuulilasi

Rengasmelu

Rengasmelu

Tapio Ketonen

Kysymys:

Eri autolehtien testeissä mittaillaan rengasmelua. Itse etsin uusia kesärenkaita kokoa 185/55-15, jotka olis mahdollisimman hiljaiset (ensiasennusrenkaat, uudet, Conti Prem. Cont. 2:t on mielstäni kovin äänekkäät karkealla asfaltilla). Mutta mihin tässä valinnassa voi luottaa? Jokainen rengasvalmistaja toki kehuu omansa kaikkein hiljaisimaksi mutta on tutkittua faktaa missään? Ja jos on  niin missä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Rengasmelua mitataan rengastesteissä, mutta tarkkaan ottaen mittaustulokset pätevät ainoastaan siinä autossa, jolla ne on mitattu. Rengasmelu sellaisena kuin se käytännössä esiintyy ei synny pelkästään renkaan ja tien välisestä kosketuksesta. Tässä kosketuksessa syntyy värähtelyä, joka siirtyy auton rakenteita pitkin koriin. Jossakin kohdassa korin rakenteita tämä värähtely saa rakenteet, esimerkiksi kattopellin tms. laajan rakenteen värähtelemään siten, että siitä muodostuu häiritsevää melua.

Eri autoissa tämä kriittinen taajuus on erilainen, ja värähtelyn siirtymisessä renkaista koriin on myös eroja. Nyrkkisääntö on, että pehmeämmät renkaat vaimentavat tätä melua enemmän. Korkeammalla poikkileikkaussuhteella varustetut renkaat joustavat enemmän, joten pääsääntöisesti ne ovat hiljaisempia. Renkaiden rakennekin vaikuttaa tähän, joten kaikkiaan kyseessä on niin monimutkainen ilmiö, että suoraa yksiselitteistä vastausta tuohon meluasiaan on lähes mahdoton antaa. Niinpä mittaustuloksiakaan ei suuremmalti ole olemassa.

Julkaistu: 1.6.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.