Apu

Rauta-arvoni ovat matalat, mutta muut vitamiini- ja kivennäisarvot yli normaalin – Mistä tämä voi johtua? Apu-klinikka vastaa

Julkaistu 29.8.2022

Kysymys:

Olen nelikymppinen nainen. Suosin kala- ja kasvispitoista ruoka­valiota. Vuosien ajan sain ruoastani ­varsin niukasti energiaa (noin 1 500 kilokaloria päivässä) kulutukseeni ­nähden enkä käytä lisäravinteita. Silti mitatut vitamiini- ja kivennäisarvot, muuan muassa D- ja B12-vitamiini, folaatti sekä magnesium, ovat asteikon ylä­rajalla tai jopa yli. Sen sijaan hemoglobiini ja ferritiini ovat alhaalla. Voiko kyseessä olla jonkinlainen imeytymishäiriö ja pitäisikö tehdä jotain? Entä miten korkeisiin arvoihin pitäisi ­suhtautua?

Näytä vastaus

Vastaus:

1 500 kilokalorin ruokavalion pitää olla hyvin koostettu, jotta siitä saa suositellut määrät vitamiineja ja kivennäisaineita. Ehkä oletkin onnistunut koostamaan ruokavaliosi hyvin lukuun ottamatta haastetta rautatasapainossa. Lähtökohta on, että tarvetta huolestua ei ole, jos hoitava lääkäri ei näe mitatuissa vitamiini- ja kivennäisainepitoisuuksissa ongelmaa. Tällaisten asioiden tulkinta kuuluu lääkärille. Kyse on myös siitä, miten paljon ­viitealueen ylärajat ylittyvät, toistuvatko tulokset eri mittauksissa ja mikä on yleinen terveydentila. Jos terveys on hyvä ja viitealueen ylitykset ovat sattumalöydöksiä, voidaan yleensä olla huolettomampia.

Sinulla runsas kalan syöminen voi todennäköisesti selittää D-vitamiinin hyvän pitoisuuden veressä. Itsekin kuulun niihin, jotka syövät runsaasti kalaa ja veren D-vitamiinipitoisuus säilyy talvella hyvänä, vaikka en juuri käytä D-vitamiinilisiä. Ruokavalion vaikutukset veren D-vitamiinipitoisuuteen ovat hyvin yksilöllisiä. Myös ulkoilutottumukset, ihon väri ja mahdolliset aurinkolomat vaikuttavat siihen. Kohonnut veren D-vitamiinipitoisuus aiheuttaa vakavia ongelmia vasta, jos arvot ovat hyvin korkeita. Pyydän keskustelemaan lääkärin kanssa, jos 25-hydroksi-D-vitamiinin arvot ovat yli 125 nanomoolia litrassa toistuvasti ja ­varsinkin, jos arvot ovat likimain 300 nmol/l tai jopa enemmän.

B12-vitamiinin saanti on suomalaisilla usein runsasta, myös heillä, jotka välttelevät lihaa. B12-vitamiinia on lihan lisäksi kalassa, merenelävissä, maitotaloustuotteissa ja kananmunissa. Vegaanien pitää ottaa B12-vitamiinina ravintolisänä.

Viitealueen yläpään arvo saattaa selittyä hyvällä saannilla. Jos B12-vitamiinin veriarvo on reippaasti ja toistuvasti yli viite­alueen, tunnetaan ainakin seuraavat selitykset: maksan tai munuaisten sairaudet, eräät syöpätaudit, jotkin muut harvinaissairaudet ja B12-vitamiinin aineenvaihdunnan häiriötilat. B12-vitamiinia syntyy suolistossa bakteerien vaikutuksesta, joten teoriassa suuri pitoisuus voisi selittyä joskus epätavallisen suurella uusmuodostuksella suolistossa. Tästä ei ole ­kuitenkaan vakuuttavaa näyttöä.

Folaattia on runsaasti juuri kasvisvoittoisessa ruokavaliossa. Folaatin runsas saanti on yleensä vain hyvä merkki, joka kertoo terveellisestä ruokavaliosta. Folaattia syntyy myös suolistobakteerien vaikutuksesta. Myös magnesiumia on ­terveellisessä ruokavaliossa runsaasti. Joskus harvoin selvästi ja toistuvasti koholla oleva magnesiumpitoisuus voi ­viitata munuaissairauteen tai joihinkin muihin elimellisiin syihin.

Raudan osalta tilanteesi on erilainen, sillä sinulla on anemiataipumusta. Naisilla yleisin selitys matalaan veren hemoglobiiniin ja ferritiiniin on runsas kuukautisvuoto. Raudan imeytyminen on osalla ihmisistä heikompaa kuin toisilla. Myös keliakia ja muut elimelliset syyt tulee ­sulkea pois anemian syytekijöinä. Sinulla selitys voi löytyä siitä, että hedelmällisyys­ikäisen naisen voi olla vaikea saada suosituksen mukaisesti hyvin imeytyvää hemirautaa 1 500 kilokalorin ruokavaliosta.

Raudan puutteen syntymiseen saattaa liittyä joskus liian kuluttava liikunta­harrastus, raudan menetys ulosteeseen jostakin elimellisestä syystä tai raudan imeytymistä heikentävät tekijät ruokavaliossa, esimerkiksi erittäin runsas teen tai kahvin juominen ruokailun yhteydessä. Hyvä rautastatus on ihmisen terveydelle elintärkeä, joten kannattaa käydä lääkärin ja ravitsemusterapeutin vastaanotolla ja ottaa ruokapäiväkirja mukaan.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.