Apu

Raskaus toi kovat ja pitkäkestoiset lantiokivut, mikä avuksi? Apu-klinikka vastaa

Synnytysten- ja naistentautien erikoislääkäri, lääketieteen lisensiaatti

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 18.4.2020

Kysymys:

Olen 28-vuotias kahden lapsen äiti. Lantion alueen kivut alkoivat, kun odotin nyt kaksivuotiasta esikoistani. Juoksuharrastukseni onnistui raskauden alkupuolella, kunnes kipu SI-nivelen paikkeilla pakotti lopettamaan lenkit. Synnytyksen jälkeen pääsin hyvään kuntoon, mutta kovimmilla lenkeillä vaiva ilmestyi uudelleen. Jalkojen liikuttelu oli niin vaikeaa, että kävellessäkin joutui ontumaan. Toisen raskauden alkuvaiheessa lantioon sattui niin, etten pystynyt juoksemaan ollenkaan. Jos yritin, jouduin viettämään seuraavan päivän vuoteessa. Synnytyksestä on nyt kulunut viisi viikkoa. Miten saan lantion oireettomaksi? Onko muuta keinoa kuin lantionpohjan lihasten treeni?

Näytä vastaus

Vastaus:

Harmillinen vaiva! Erittäin hienoa, että olet harrastanut liikuntaa raskauden aikana ja niiden välissä. Vaivasi kuulostaa tyypilliseltä lantion liitoskivulta.

Liitoskipujen syytä ei varmuudella tiedetä. Raskauden aikana istukan ja munasarjojen erittämät hormonit saattavat olla vaikuttamassa siihen, että lantiorenkaan liitoskohtien sidekudoksen koostumus muuttuu joustavammaksi. Näin lantio on valmiimpi synnytykseen.

Haittapuolena on, että liitosten löystyminen voi aiheuttaa pieniä (korjautuvia) vaurioita, jotka saavat aikaan lantion alueen kipuja. Tällaisia kipuja arvioidaan olevan 16–25 prosentilla raskaana olevista. Kivun aste vaihtelee lievästä kovaan, liikkumista rajoittavaan kipuun.

Tyypillisimmillään kipua on liikkuessa, erityisesti kun lähtee liikkeelle tai vaihtaa asentoa yöllä. Oireet voivat alkaa jo ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen ja pahenevat seuraavissa raskauksissa.

Diagnoosi on yleensä melko selkeä. Tyypillinen kertomus kivuista johdattaa epäilemään liitoskipuja. Häpyliitoksen kohdalta painaessa tuntuu selvästi kipua ainakin niillä, joilla oireet ovat lantiorenkaan etupuolella. Lantiorenkaan takaosan kipujen tutkimiseen on omat keinonsa.

Oireita voidaan yrittää helpottaa kipulääkityksellä ja tukivyöllä. Joskus käveleminen on kivun vuoksi niin vaikeaa, että sitä on tuettava kyynärsauvoin. Palautuminen synnytyksen jälkeen voi viedä aikaa. Yleensä oireet loppuvat lähes kaikilla kolmen kuukauden kuluessa.

Lantionpohjan lihaksiston jumppa kannattaa aina. Liitoskivuista kärsivien tulisi myös keskittyä lantionpohjan lihasten rentoutusharjoituksiin. Synnytyksen jälkeen liikunta kannattaa aloittaa rauhallisesti omaa kehoa kuunnellen.

Koska sinulla on mitä ilmeisimmin ollut liitoskipuja, kannattaa erityisesti välttää kaikkea sellaista liikuntaa, jossa oireet uusiutuvat tai pahenevat. Apua voi myös hakea fysioterapeutilta, joka on erikoistunut tämäntyyppisiin vaivoihin. Suomen äitiysfysioterapeutit -yhdistyksen sivuilta löydät koulutettujen fysioterapeuttien yhteystietoja.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.