Tuulilasi

Ranskalaisautojen maine

Ranskalaisautojen maine

Tapio Ketonen

Kysymys:

Pitkän linjan kuski kiittää Tuulilasin toimituksen johtoa siitä, että otitte kestotestiin vuoden auton Peugeot 308 3-sylinterisellä turbokoneella 120 hv. Toimituspäällikkö Tapio Ketonen totesi kerran, että kestotestiin valikoituvat myyntitilaston kärkipään autot, koska niitä ostetaan eniten. Tämä Peugeot upea poikkeus ja oman koeajon perusteella miellyttävä ajopeli. Mielenkiintoista on seurata, miten auto toimii pakkaskeleillä, kyllä niitä joka talvi eteen tulee.

Ranskalaisautojen maine ei kovin häävinen ole. Miten kaukaa ja mitkä syyt tähän ovat vaikuttaneet. Laadunparannusta ranskalaismallit näyttävät painottavan pitkien takuiden kautta. Renault mainosti ainakin jossakin vaiheessa neljän vuoden takuuta, ja Peugeotilla takuuta näyttäisi olevan kolme vuotta. Tunnen vuosikymmeniä kolarikorjaajana toimineen yrittäjän. Taisi olla 90-luvun loppupuolta, kun kysyin häneltä eri merkkien eroja korjauksissa. Hän mainitsi, että hankalimpia olivat muutamat Mazdan ja Fordin mallit ja Mersujen ovet. Yllätys oli, kun yksi lujimmista koreista löytyi Renaultilta. Korjaamoyrittäjä ajoi itse Renaultilla.

Olet kehunut Fordien ohjaustuntumaa. Pitihän se kokeilla, liikkeestä saatiin ajoon Focus Farmari kolmipyttyisellä 125 hv koneella. Hyvinhän se toimi pohjoisen lumipintaisella ja uraisella tiellä. Hyvä ohjaus ja muutenkin kelpo menopeli. Mutta kun istuin oman VW Beetlen 1.2 TSI (5/12) rattiin, ero Focukseen verrattuna oli hiuksenhieno. Mielestäni Beetlen ohjaus on täsmällisempi, kuin uusimmassa Golfissa. Automyyjä vähän rypisti kulmiaan, kun moitin Focuksen mittaristoa. Kaipasin digitaalista nopeusnäyttöä, kun on siihen tottunut eikä nopeusmittaria ole tarvinnut seurata. Ja keskikyynärnojaa kaipasin.

Mielestäni koeajoissanne voisitte mainita, onko autossa digitaalinen nopeusnäyttö. Ok, tottumiskysymys, mutta kummasti se ajoa helpottaa. Itse tykästyin myös Peugeot 308:n mittaristoon.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kuten olemme moneen kertaan kertoneet, Kestotestiautojen valinnassa käytetään kahta kriteeriä. Joko auto valitaan siksi, että oletamme sen menevän hyvin kaupaksi, tai sitten se on muuten, esimerkiksi teknisesti mielenkiintoinen. Nissan Qashqai on esimerkki autosta, jonka arvelemme nousevan markkinasuosikiksi. Muuten mielenkiintoisia ovat Peugeot 308 kolmisylinterisellä moottorilla sekä Dacia Logan MCV. joka edustaa markkinoiden halvinta päätä.

Onhan Daciassakin kolmoskone, mutta ei kolmisylnterisyys sinänsä ole mikään harvinaisuus, onhan noita ollut ennenkin. Kolmoskoneita on ollut Kestotestissä mm. Suzuki Altossa ja Daihatsu Charadessa. Peugeotissa oleva PSA:n kolmonen edusta kuitenkin aivan uutta tehotasoa. Peugeot on aiemmin ollut varsin suosittu, ja on periaatteessa mahdollista, että uusi myyntiorganisaatio saisi kaupan jossain vaiheessa käymään vanhaan malliin.

Koeajoille liikenevä tila on erittäin rajallinen. Jos niissä ryhdyttäisiin selostamaan kaikki ajotietokoneesta löytyvät vaihtoehdot, jo se veisi enemmän tilaa kuin koko jutulle on arattu. On siis pakko karsia. Kyllä sen digitaalisen nopeusnäytön saa aika helposti selville vilkaisemalla autoon.

Julkaistu: 9.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.