Autot ja liikenne
Tuulilasi

Pysäytysautomatiikka ja taloudellinen ajotapa

Pysäytysautomatiikka ja taloudellinen ajotapa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Autokoulussa taloudellisesta ajosta opetettiin, että punaista valoa lähestyttäessä kannattaa jarrutella ja ryömittää autoa mahdollisimman pitkään välttäen pysähtymistä ja polttoainetta kuluttavaa tyhjäkäyntiä paikallaan. Päteekö tämä myös uudempiin pysähtymisautomatiikalla varustettuihin autoihin? Varmasti polttoainetta säästyy, mikäli liikkeelle lähtö ja alkuvaiheen kiihdytys voidaan välttää, mutta miten on, jos tilanne näyttää siltä, että pysähtyä pitää varmasti?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tavallisessa suomalaisessa liikenteessä pysäytysautomatiikka tuottaa mielestäni aika vähän säästöä. Meillä kuitenkin seistään valoissa hyvin lyhyitä aikoja. Etelä- ja Keski-Euroopassa nuo paussit voivat olla jopa useamman minuutin pituisia, ja silloin moottorin pysäyttäminen tuo selvää säästöä. Autoihin on jo tullut ja tulevaisuudessa tulee lisää järjestelmiä, jotka pysäyttävät moottorin jo auton vielä liikkuessa. Silloin hissuttelu tuo vielä enemmän säästöä.

Tuo hissuttelu liikennevaloihin on vähän kaksipiippuinen asia. Yksittäisen kulkijan kannalta se on ihan hyvä asia, mutta jos sillä sotketaan monien muiden liikkumista, niin kokonaisuuden kannalta tulos voikin olla toinen.

Tämä ketju on näemmä kaikki edes vähän asialliset kommenttinsa kerännyt, joten suljen nyt kommentointimahdollisuuden.

Julkaistu: 19.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.