Tuulilasi

peugeot 106

peugeot 106

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mikähän mahtaisi olla vikana vikana vuoden -99 peugeot 106:ssa kun hetken käy tyhjäkäynnillä alkaa röpöttää ja ihan kuin pakoputkesta tulisi nestettä? Onko tämä oire kannentiivisteestä? Moottori on kyllä öljystä märkä? Onkohan tuo tiivisteen vaihto hirveän kallis projekti jos vika siinä? Auton mittarissa n. 170000km.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kannentiivisteen ongelmat näkyvät yleensä jäähdytysjärjestelmän kautta. Vuotava kannentiiviste päästää painetta jäähdytysjärjestelmään, ja tämä yleensä ajaa nestettä ulos järjestelmän hukkaputkesta. Selvin merkki kannentiivisteongelmasta on jäähdytysnesteen väheneminen ilman, että missään on vuotoa ulospäin.

Kannentiiviste vuotaa hyvin harvoin öljyä ulospäin, se on tavallisimmin peräisin joko venttiilikannen tiivisteestä tai sitten jostakin akselitiivisteestä (kampiakseli, nokka-akseli). Toki myös vuotava huohotusjärjestelmän letku ryvettää moottorin nopeasti sottaiseksi.

Veden tuleminen pakoputkesta on sinänsä normaalia, polttonsteeen hiilivedythän muuttuvat palamisen yhteydessä paitsi hiilidioksidiksi myös vedeksi. Kylmän koneen pakoputkistossa höyrymuodossa oleva vesi tiivistyy nesteeksi. Jos moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä, syynä voivat myös olla vuotavat bensasuuttimet, jotka päästävät koneeseen liikaa bensaa. Palamaton bensa voi tulla nesteenä ulos, kun moottori, pakoputkisto ja katalysaattori ovat kylmiä.

Pelkkä kannentiivisteen vaihto ei ole kovin kallis homma, kustannukset syntyvät lähinnä työkustannuksista. Yläpään tiivistesarja näytti Motonetissä maksaneen kuusikymppiä, siinä tulee mukana muitakin saman tien uusiksi meneviä tiivisteitä kuten venttiilikannen tiiviste, nokka-akselin akselitiiviste sekä läjä pienempiä tiivisteitä. Tarvitaan myös kansiulttisarja, jonka hinta oli parikymppiä.

Hintaa remontille alkaa tulla, jos se tehdään kunnolla. Periaatteessa näet kun moottorin kansi avataan, alumiininen sylinterinkansi pitäisi aina käyttää koneistamossa, jossa sen suoruus tarkastetaan. Kansi on myös varmuuden vuoksi hyvä hioa suoraksi. Tätä varten kansi pitää purkaa, siitä otetaan pois nokka-akselin lisäksi venttiilien painimet ja jouset sekä itse venttiilit. Ja kun venttiilit ovat irti, ne kannattaa saman tien hioa… Remontti siis paisuu helposti.

Vanhaan autoon toki usein riittää, että kansi ja lohkon yläpinta puhdistetaan huolella, ja kannen suoruus tarkastetaan tukevalla ja varmasti suoralla teräsviivaimella Vääntynyt kansi vaatii oikaisun.

Vaikka moottorin pesu voikin usein aiheuttaa sähköongelmia, suosittelen kuitenkin, että aloitat moottorin ongelmien tutkimisen pesemällä ensiksi moottorin kunnolla. Vie auto sellaiseen pesuåpaikkaan, jossa rasvat kerääntyvät asialliseen erotuskaivoon. Suihkuttele ensiksi rasvojen päälle kunnollista liuotinpesuainetta (eli teollisuusbensiiniperusteista, saippuapohjaiset eivät toimi kunnolla), anna vaikuttaa hetken ja pese lämpimällä vedellä. Letkunpaine riittää, se ei tee yhtä paljon tuhoa kuin painepesuri. Vasta kun moottori on puhdas, siitä näkee, mistä öjyä vuotaa. 

Julkaistu: 30.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.