Apu

Onko pätkäpaastosta hyötyä painonhallinnassa ja kenelle se sopii? Apu-klinikka vastaa

KuvatAlberto Reyes / AOP
Julkaistu: 26.1.2022

Kysymys:

Eräät tuttavani vannovat pätkäpaaston eli 8:16-dieetin nimeen. Ovat kuulemma virkeitä, ja paino pysyy kurissa. Oma elämänrytmini on epäsäännöllinen, ja usein olisi hyvin hankalaa ehtiä mättämään kaikki päivän ruoat alas tiettyyn kellonlyömään mennessä. Voisi käydä hyvinkin niin, että ainakin yksi ateria jäisi syömättä, koska en olisi oikeaan aikaan ruokapöydän ääressä – vai onko tämä ehkä dieetin tarkoitus? Onko pätkäpaastosta oikeasti hyötyä ja kenelle se sopii?

Näytä vastaus

Vastaus:

Itse olen sitä mieltä, että aina pitää löytää aikaa syömiselle. Säännöllinen ­ateriarytmi tukee palautumista, antaa energiaa ja auttaa tekemään järkeviä ateria­valintoja arjessa.

Pätkäpaaston suosio perustuu pitkälti siihen, että monille se on helpompi tapa laihduttaa kuin tiiviimpi ateriarytmi ja syömistahti. Toisilla pätkäpaasto näyttää toimivan hyvin ja on mutkattomin tapa ylläpitää terveellistä kohtuusyömistä.

Tieteellisen tiedon perusteella pätkäpaasto voi todella olla osalla käyttö­kelpoinen vaihtoehto painonhallinnassa. Joidenkin tutkimusten mukaan pätkäpaastot näyttivät jopa johtavan hiukan suurempaan painonpudotukseen kuin tasatahtiset ruokavaliot.

On todettu, että tasatahtiseen ­painonpudotukseen verrattuna pätkäpaastossa on suurempi riski lihasmassan menetykselle.
Pippa Laukka

Ei silti niin hyvää, ettei jotain huonoakin. On todettu, että tasatahtiseen ­painonpudotukseen verrattuna pätkäpaastossa on suurempi riski lihasmassan menetykselle. Erään tieteellisen katsausartikkelin mukaan pätkäpaastolla paino putosi toivotun rasvakudoksen sijaan myös rasvattomasta massasta. Selko­kielellä tämä tarkoittaa, että pätkä­paastolla menetettiin lihasta.

Tämä on harmittava haittapuoli aineenvaihdunnan ja elimistön toiminnan kannalta aivan jokaiselle, mutta erityisesti keski-ikäisille ja varttuneemmille. Terveyden näkökulmasta lihaksista ­kannattaa pitää kaikin tavoin kiinni! Tasapainoista pätkäpaastoa kannattaakin tukea säännöllisellä liikunnalla ja lihaskuntoharjoittelulla sekä luonnollisesti ravinteikkaalla, riittävästi proteiinia ­sisältävällä ruokavaliolla.

Pätkäpaasto ei kuitenkaan sovi kaikille. Jos ongelma on tunnesyöminen, syömisen hallinta, napostelutaipumus tai väärän­laiset annoskoot, näitä asioita kannattaa korjata, ennen kuin alkaa pätkäpaastolle. En myöskään suosittele pätkäpaastoa ammatti- ja huippu-urheilijoille tai ylipäätään hyvin paljon treenaaville ja lihasten kasvua tavoitteleville aktiiviliikkujille, koska riittävä energiansaanti voi muodostua haastavaksi.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.