Tuulilasi

Paljonko tehoa saisi irti Bemarin 1,6-litraisesta bensaturbosta?

Paljonko tehoa saisi irti Bemarin 1,6-litraisesta bensaturbosta?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Tällä palstalla on ollut keskustelua moottorien eri tehoversioista, viimeksi Volkswagenin moottoreista. Tiedossa on, että samasta moottorista saa tietokoneohjelmointia eli moottorinohjausta muuttamalla hyvinkin erilaisia tehoja. Omassa autossani (vuosimallin 2012 BMW 116) on 1,6-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, jonka tehoksi on mainittu 136 hevosvoimaa. Autossa on tavallaan “lastutus” vakiona, nimittäin Sport-asetuksessa moottorin luonne muuttuu selvästi terhakkaammaksi kuin oletuksena olevalla Comfort-asetuksella. Onkohan niin, että Sport-asetuksella autosta saadaan vielä hitusen enemmänkin potkua irti kuin tuo valmistajan varovaisesti ja alakanttiin ilmoittama 136 heppaa – vai onko se 136 hv ehdoton maksimiteho, joka saadaan vain Sport-asetuksella? Ilmeisesti valmistaja pelaa varman päälle ja lupaa auton suorituskyvystä mieluummin liian vähän kuin liian paljon, ettei asiakkailta tule valituksia kun auto olikin nuhaisempi kuin mainos antoi ymmärtää!

Samaa BMW 116:ssa (ja muissakin uusissa Bemarin karvalakkimalleissa) olevaa moottoria ilmeisesti käytetään myös Minissä, ja Bemari on tehnyt moottoreita myös Toyotaan ja Citroeniin. Mutta eri merkkeihin on tehty samasta moottorista eri lailla ohjelmoituja versioita, koska asiakkailla on erilaisia makuja ja mieltymyksiä mitä tulee esim. kaasuun vastaavuuteen.

Varsinainen kysymykseni on: jos kyseistä 1,6-litraista moottoria (tai muun valmistajan vastaavaa) lähtisi uudelleen ohjelmoinnilla (esim. lastutuksella) virittämään, paljonko siitä voisi maksimissaan saada tehoa irti? En ole sellaista suunnittelemassa, mutta tieto kiinnostaa noin yleisesti teknisessä mielessä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Yleensä tuo sport-asento muuttaa moottorin pirteyttä ja kaasupolkimen vastetta pienemmillä kierroksilla, mutta kun kaasu poljetaan pohjaan, kone kyllä antaa täyden tehon. En tosin tunne asiaa Bemarin osalta.

turbomoottorista saadaan tehoa hyvinkin paljon enemmän nostamalla ahtopainetta. Siinä vain piilee suuri vaara moottorin hajoamisesta. Varsinkin omat viritykset ovat riskaabeleita, kun moottoria ei ole suunniteltu kestämään suuren lisätehon aiheuttamia suurempia lämpökuormituksia.

Julkaistu: 12.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.