Autot ja liikenne
Tuulilasi

Päästönhallintavalo palaa (vikakoodi P0100)

Päästönhallintavalo palaa (vikakoodi P0100)

Tapio Ketonen

Kysymys:

<!—[if gte mso 9]> Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]—>

Löytyisköhän täältä apua Opelin ongelmaan.

Vm. 2008 Corsa (1.3 CDTI 66Kw) on herjannut vikakoodia P0100 (ei läsnä) kovien pakkasten alettua. Se tarkoittaa ”Ilmamassa virtaus anturipiiri korkea syöte” tms.

Kun vikavalon on nollannut niin sillä ajelee hetken ilman häiriöitä.

Välillä “jakoavain” tulee kojetauluun, mutta menee pois kun katkaisee sytytysvirran. Kulkupuolessa ja (arvoissa?) ei ole mitään vikaa. Nyt on ilmennyt sellaista, että kun moottori lämpenee niin syttyy tuo päästönhallintavalo ja se ei lähde millään pois.

Ilmanmassamittari on vaihdettu, mutta se ei auttanut ongelmaan.

Auto on herjannut joskus aiemmin vikakoodia P0087 = “jakoputken paine matala” tms. Onko tällä joku yhteys yllä olevaan vikaan?

Mistä vika voisi johtua ja mitä kannattaa tutkia, ennen kuin vien auton huollon tutkittavaksi?

Näytä vastaus

Vastaus:

Enpä tuohon osaa arvata muuta selitystä kuin mahdollinen hapettuma tai muu ongelma johtoliitoksissa. Nuo satunnaiset viat ovat aika hankalia löytää. Mahdollisten anturiliittimien availu ja kontaktipintojen puhdistaminen ja voitelu suojaöljyllä saattaisi auttaa, mutta aikamoista arvailua se vian etsiminen tälläkin keinolla on.

Julkaistu: 6.2.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.