Tuulilasi

Ovatko autot entistä samanlaisempia?

Ovatko autot entistä samanlaisempia?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Tähän kysymykseen on varmasti vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, mutta en silti voi välttyä kysymästä: ovatko autot nykyään samanlaisempia kuin ennen?

Autotehtaat ilmeisesti tekevät yhä enemmän yhteistyötä ja käyttävät samoja komponentteja eri merkeissä ja malleissa. Nykyautot ovat kiistatta entistä luotettavampia, taloudellisempia ja ergonomisempia. Mutta ovatko ne samalla entistä tylsempiä? Esim. BMW toi markkinoille etuvetoisen tila-auton, seuraava ykkössarjan Bemari on kuulemma etuvetoinen; merkin halvimmissa malleissa on samannäköinen sisustus ja sama iDrive-infojärjestelmä kuin huomattavasti kalliimmissa malleissa. Mistä näitä autoja kohta enää erottaa toisistaan, paitsi ehkä moottoritehosta?

Tosin muistan ajatelleeni jo joskus 1990-luvulla, että silloiset nykyautot näyttivät kaikki ihan samannäköisiltä puikuloilta. Ainoastaan jonkun Saabin erotti katukuvasta. Nyt sekin persoonallisuus on käynyt harvinaiseksi, Ladasta puhumattakaan.

Näytä vastaus

Vastaus:

Aika samanlaisiahan ne ovat. Osa tästä johtuu lainsäädännöstä, joka vaatii tiettyjä teknisiä ratkaisuja parantamaan turvallisuutta ja vähentämään päästöjä. Ulkomuodot hioutuvat tuulitunneleissa, ja aerodynamiikan lait eivät katso valmistajan nimeä. Yhteisten osien käyttö eri malleissa on järkevää, se alentaa kustannuksia. Ei automalli siitä huonone, jos sen sisustus on saman näköinen kuin halvemmassa mallissa. Eikö voida ajatella, että valmistaja on löytänyt linjansa, josta se haluaa pitää kiinni ja vahvistaa näin merkki-imagoa?

Jos kalliimpaa autoa ei erota halvemmasta, vaikka näin pitäisi tehdä, onhan mahdollista laittaa siihen kalliimpaan iso teksti, jossa lukee vaikkapa: TÄMÄ AUTO MAKSOI 180 000 EUROA!

Ovatko ne myös tylsempiä? Mitä se tylsyys oikein on? Jos se on sitä, ettei alustan rasvanippoja enää tarvitse rasvata prässi kourassa 750 kilometrin välein, moottoriöljyjä vaihtaa 2 500 kilometrin välein, koneeseen vaihtaa männänrenkaita 50 000 km ajon jälkeen, moottorille tehdä täysremonttia 100 000 kilometrin jälkeen, tai että auton pellit eivät enää ruostu puhki kolmen vuoden käytön jälkeen, niin ainakin minä toivotan tämän tylsyyden tervetulleeksi.

Julkaistu: 18.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.