Tuulilasi

Onko uusi iskari liian kova?

Onko uusi iskari liian kova?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Vaihdatin vasta neljätoista kesää ajetut alkuperäiset etuiskarit V70 Volvostani kilometrilukemalla 375´000. Alle tuli Bilstein B4 eli maahantuojan mukaan eniten myyty normaaliajon iskari tähän autoon. Minusta auton etupäästä tuli liian kova; ikään kuin jokainen poikittainen ura ja routareikä tiessä iskisi ratista käsille. Lisäksi tuntuu, että ratti täristää jopa uudella tasaisen näköisellä asfaltilla.

Rengaspaineita olen pudotanut 2,5 barista 2,0 bariin, mutta eipä juuri auttanut. Renkaina viime syksynä alle pannut ja ehkä 10 tkm ajetut Goodyear Efficient Grip 195/65/15". Iskariremontissa vaihdettiin ne myös ne korin rungon ja iskarin väliset kiinnikkeet. Ei kai niissä voi olla eroa sitten, jos on harakiri eikä alkuperäinen? Seuraavaksi menossa tasapainottaamaan renkaita ja sitten iskaritestiin. Mikä voisi olla lukema liian koville iskareille? Jos lähden vaihtamaan toisiin iskareihin olisko Monroe Reflex "pehmeämpi" vai Sachcs tai originaalit? Näitä kun ei joka vuosi tule eteen näitä iskarihommia.

Onko Tuulilasissa tehty iskaritestejä? Jos ei ole, testatkaa ja kokeilkaa Volvo V70 erilaisilla iskareilla, autoja lienee yli 30´000 kpl Suomessa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Vaikea sanoa, mikä aiheuttaa sen kovuuden. Kyllähän pienikin ero kumihelojen materiaalissa voi saada tärskyt kulkeutumaan koriin terävämpinä. On toki todennäköistä, että 375 000 km matkalla löystyneet iskarit siirtävät noita tärskyjä koriin tuntuvasti vähemmän kuin uudet.

Emme ole testanneet iskunvaimentimia, eikä tällaista testia ole nyt edes suunnitteilla. 

Julkaistu: 25.8.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.