Tuulilasi

Nykydieselien kestävyys

Nykydieselien kestävyys

Tapio Ketonen

Kysymys:

Perheessämme on kolme dieselautoa, Volvo V70 2.4 D (vm 2008, 200 tkm), Skoda Ocu 1.9 TDI 100 hv (2004 200 tkm) ja pari vuotta vanha Skoda Superb 170 hv TDI, jolla ajettu 70 tkm. Autot ovat pääosin maantieajossa ja ne huolletaan säännöllisesti.

Lähitulevaisuuden rahamenoakin ajatellen kiinnostaa,mitä nykydieselit kestävät ja mitkä (kalliit) osat sanovat keskimäärin ensimmäiseksi sopimuksensa irti ?

Kokemusta on lähinnä 80/90-luvun bensavolvoista, jotka 400 tkm ajettuina ovat edelleen täydessä tikissä ilman merkittäviä korjauksia.

Näytä vastaus

Vastaus:

Useimmin noihin joutunee vaihtamaan jakopään hammashihnan kiristimineen ja ohjausrullineen. Samalla menee yleensä uusiksi myös vesipumppu. Toinen huolen aihe tulevat jossakin vaiheessa olemaan ruiskutussuuttimet, ne vaativat jossakin vaiheessa korjausta tai uusimista. Nykyisten dieselien suuttimille asetetaan paljon suuremmat vaatimukset kuin vanhoissa etukammio-Mersuissa, jotka kulkivat samoilla suutinkärjillä jopa miljoona kilometriä.

Muilta osin mottori todennäköisesti kestää hyvin pitkään. Tietysti auto tarvitsee huoltoa: jarrulevyt ja -palat, pyörän laaakerit, ohjauksen nivelet – onhan noita kuluvia osia, joita pitää uusia, kun kilometrejä kertyy.

Julkaistu: 15.8.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.