Tuulilasi

Nykyautot ja ns. mäkistartti

Nykyautot ja ns. mäkistartti

Tapio Ketonen

Kysymys:

Ketonen linkitti hyvät ohjeet auton käynnistämisestä apuvirralla:

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/apukaapelit

Entä onko nykyauton käynnistämisessä ns. mäkistartilla, eli työntämällä, vetämällä tai alamäkeen laskemalla erityisiä riskejä? Katalysaattorien tullessa muistan puhuttaneen, että katalysaattori saattaa kerätä bensaa ja bensa saattaa sitten pakoputkessa/katalysaattorissa yllättäen syttyä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuohan siinä on yksi riski. Jos bensaa syötetään moottoriin, eikä se syty vaan kerääntyy pakoputkeen, syttyminen voi saada aikaan pamauksen ja pahimmillaan jopa tulipalon. Käytännössä tuo on aika harvinaista ja mahdollista vain silloin, jos autoa hinataan pitkiä matkoja siten, että bensan syöttö toimii, mutta sytytys ei.

Jos hinaamisen syynä on vain se, että käynnistin ei jaksa pyörittää moottoria riittävästi, riskejä ei ole. Hinaamalla moottori saavuttaa helposti käynnistymiseen riittävän pyörimisnopeuden, ja yleensä se hyrähtääkin miltei heti käyntiin. Edellytyksenä kuitenkin on, että akussa on sen verran virtaa, että bensapumppu pystyy saamaan aikaan paineen, suuttimet jaksavat avautua ja sytytysjärjestelmä tuottaa kipinää.

Mutta ellei moottori käynnisty lyhyellä hinaamisella, silloin pitää lopettaa. Muuten bensaa kerääntyy pakoputkeen.

Julkaistu: 15.1.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.