Tuulilasi

Nastojen irtoaminen

Nastojen irtoaminen

Tapio Ketonen

Kysymys:

Oliko todella talvi niin kuluttava renkaille että lähes puolet eturenkaiden nastoista lähti vai oliko paskat renkaat tai nastat. Toiota Auriksella ajettiin ehkä kymppitonnin. Pintaakin niistä lähti pari milliä enempi mitä takarenkaista. Lähes puolet siitä määrästä mitä niistä voi kuluttaakkaan. Melkein neljä milliä. Sepeli oli vielä tunkeutunut melkein jokaiseen mahdolliseen rakoon. Tunkeutuessaan katkonut niitä lamellien kumeja samoin menneet syvemmälle lamellin pohjaan mitä siellä oli sitä uraa. Ajattelin että seuraavan talven kivet junttaa jonkun sepellin renkaan sisään rikkoen sen. Aloin ruuvarilla nyppimään niitä pois ettei puhkaise rengasta. Samalla tein päätöksen että pitää ostaa kaksi uutta Pirelli Vinter Garvingia. Normaalisti kaikkiaan renkaistani lähtee 3-6 nastaa/rengas. Ja vähintään kolme talvea ne pyörii alla.

Näytä vastaus

Vastaus:

Myös Tuulilasin Kestotestissä olleen VW Golfin eturenkaista lähti paljon nastoja. Lähetimme Nokian Hakkaleiitta 8 -renkaat valmistajan tutkittaviksi. Valitettavasti emme osanneet tätä ennen tukia, olivatko nastat katkenneet vai vain irronneet. Taannoin nastoissa esiintyi laipan katkeamisia, ja piikillä kokeilemalla selviäisi, onko reiän pohjalla katkennut laippa vai pelkästään tyhjää.

Lumeton talvi kyllä rankaisi nastoja tavallista enemmän. Toivottavasti saamme selvityksen Golfin nastakadon syistä. Pirellin nastarenkaista irtosi taannoisessa rengastestissämme paljon nastoja pelkissä lumella ja jäällä ajetuissa testiajoissa, ja valmistaja tutki renkaat ja nastat tarkasti testin jälkeen. Tutkimusten perusteella nastojen muotoon tuli hieman muutoksia.

Julkaistu: 5.4.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.