Tuulilasi

Murinaa perheautossa

Murinaa perheautossa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Omistan uudehkon Ford Focuksen turboahdetulla Ecoboost-moottorilla 125 hv 1,0 l. Peli toimii hyvin ja tehoa tuntuu olevan kaikkiin ajotarpeisiini. Kysyisin mistä tulee autoa kiihdyttäessä kierrosalueilla n. 1500 – eteenpäin noin 3000 saakka hyvin matala mörinä joka saa aikaa tunnun että tässä käskytetään nyt hirmuisempaakin peliä vaikka ihan tavallisesta c-segmentin perheautosta on kysymys. Mörinä häviää muutamassa sekunnissa kun optiminopeus kullakin vaihteella tulee vastaan.  Tuleeko ääni kolmesta sylinteristä, sen ominaisuuksista vai turbosta? Mikä on mekaaninen, moottoritekninen syy tuon mörinän takana? Moni kyydissä ollut tätä kysyy.  Turboahdinta automiehet arvailevat mutta onko se sittenkäään niin?  Vastaavaa äänirekisteriä en ole kuullut aiemmista autoistani. Turboahdolla olen ajanut ennenkin 90-luvun alussa, ääni oli silloin erilainen.  Jatkokysymys: tuota ääntä ei kuulu ykkösellä tai kakkosella kiihdyttäessä, vaan se alkaa vasta ylemmillä kepitettäessä. Miksi?

Näytä vastaus

Vastaus:

En ole kiinnittänyt tuollaiseen ilmiöön huomiota. Ilmeisesti sen takana on moottorin vääntömomentin eli tehon runsaampi käyttö, joka onnistuu kunnolla vain suuremmilla vaihteilla. Turbon ahtopaine pääsee nousemaan kunnolla maksimiinsa vasta silloin, kun tehoa tarvitaan paljon, eikä moottorin pyörimisnopeus nouse kovin nopeasti. Näinhän käy oikeastaan normaalitilanteessa vasta kolmosella ja suuremmilla vaihteilla.

Varmaan myös kolmisylinterisyys tuo oman lisänsä moottorin äänimaailmaan, tuleehan sieltä työtahtien aikaansaamia “voimapotkuja” vain kolme siinä ajassa kuin neloskoneesta niitä tulee neljä. Tämä laskee tiettyjen käyntiin liittyvien värähtelyjen taajuutta kautta linjan, moottorin lisäksi myös pakoputkistossa. Tuossa moottorissa myös käytetään korkeampaa ahtopainetta kuin aiemmissa turbomoottoreissa, joten ne yksittäiset sylinterien “voimapotkut” ovat voimakkaampia.

Tällainen pörinä tulee jatkossa olemaan vieläkin yleisempää, kun ryhdytään käyttämään kaksisylinterisiä moottoreita. Fiatilla sellainen jo on, ja muitakin lienee tulossa.

Kolmisylinterisen moottorin kampikoneiston liikkeet aiheuttavat myös värähtelyjä, joita ei täysin pystytä poistamaan tasapainotuksella. Moottoreissa on tiettyjä käyntinopeuksia, jolloin nämä värähtelyt ovat voimakkaimmillaan. Tämäkin saattaa voimistaa tuota ääntä.

Julkaistu: 23.7.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.