Tuulilasi

Moottorin lämpötila

Moottorin lämpötila

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mikä on turvallinen moottorin lämpötila auton sammuttamisen aikana, jos autolla on ajanut vähän rankemmin?

Näytä vastaus

Vastaus:

Lämpötilalla ei ole merkitystä, mutta kovan kuormituksen jälkeen moottorin lämmön pitää antaa tasaantua. Se tapahtuu yleensä luonnostaan siten, että auto ajetaan maantieltä pienempiä teitä pitkin pysäköintipaikalle, jolloin kuormitus ei enää ole suurta.

Kaver kertoi muinoin katselleensa Helsingissä silloisen hotelli Inter-Continentalin edessa, kun erästä Ety-kokouksen valmistelukonsultaatioihin osallistunutta suurlähettilästä kuljettanut isokoneinen jenkkirauta puhalsi hotellin pihalle jäähdytysnesteensä. Autoa oli tuotu poliisimoottoripyörien saattamana tosi kovaa Porvoosta Helsinkiin, ja hotellin edessä kuski sammutti heti moottorin. Moottorissa, lähinnä sen kannessa oli niin paljon lämpöä, että nestekierron pysähtyminen sai jäähdytysnesteen kiehumaan. Tämä olisi vältetty jättämällä moottori käymään tyhjäkäyntiä, ehkä olisi jopa kannattanut pitää koneessa vähän aikaa reilummat kierrokset.

Jos kyseessä on turboahtimella varustettu moottori, sen pitää antaa käydä jonkin aikaa eli mielellään vähintään lain sallima minuutti tyhjäkäyntiä ennen sammuttamista. Turbo on kovasti kuormitettuna hyvin kuuma, usein jopa punahehkussa, ja siinä tilassa sammutettaessa voiteluöljy palaa ja koksaantuu ahtimen laakereihin, ja voitelu kärsii. Tämä lyhentää turbon kestoikää. Raskaissa kuorma-autoissa turbo on iso mötikkä, jonka jäähtyminen kestää aika pitkään. Niissä tyhjäkäyntiajan pitää heti kovan rasituksen jälkeen olla pitempi kuin lain sallima yksi minuutti.

Julkaistu: 31.10.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.