Tuulilasi

Moottorin karstottuminen nykyautoissa

Moottorin karstottuminen nykyautoissa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Joskus muinoin puhuttiin japanilaisista kierroskoneina, joille piti antaa riittävästi kierroksia, jotta kone ei karstottuisi.

Nykyään kun ajelee automaattilaatikolla varustetulla autolla, pitää auto kierrokset 2 000 tuntumassa, usein reilusti allekin. Eikö tämä aiheuta koneen karstottumisa? Jos aiheuttaa, miten sitä voi estää?

Näytä vastaus

Vastaus:

Moottorin karstoittuminen on ongelmana jäänyt enimmäkseen historiaan. Syynä tähän on uusien moottorien tarkempi toiminnanohjaus. Moottoriin syötettävän polttonesteen määrää säädetään hyvinkin tarkasti palamistulosten perusteella. Ennen vanhaan moottorit nokeentuivat, kun polttonestettä syötettiin vallankin hitaassa ajossa enemmän kuin olisi tarvinnut.

Toki moottori saadan edelleenkin nokeentumaan, jos autolla ajetaan todella lyhyitä matkoja, eikä se ehdi kunnolla lämmetä. Mitenkään suuri ongelma tuo ei kuitenkaan ole.

Julkaistu: 27.3.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.