Apu

Kasvikset eivät maistu – eivät ole maistuneet koskaan – Miten oppisin pitämään niistä? – Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 19.9.2020

Kysymys:

Minulle eivät ole oikein koskaan maistuneet kasvikset, vihannekset ja hedelmät. En tykkää salaattien mausta, isot sipulipalat noukin ruoista pois, ja smoothieiden koostumus ällöttää. On päiviä, etten juuri syö kasviksia. Miten oppisin pitämään niistä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Siinäpä kiperä pala purtavaksi. Lapsilla ja nuorilla kasvisten ja hedelmien syömisvaikeudet ovat yleisempiä kuin aikuisilla. On mahdollista, että sinulle on lapsuudessa kertynyt kasviksista tai hedelmistä huonoja kokemuksia, joista et ole vieläkään päässyt yli. Tämä on toki täysi arvaus mutta joskus mahdollista.

Yksi tapa lisätä kasvisten syöntiä on laittaa niitä jauhettuna ja ohueksi pilkottuna ruokiin. Esimerkiksi jauhelihan sekaan voi hyvin sekoittaa murskattua ja vaikka aivan tasaiseksi massaksi möyhennettyä kasvisseosta. Sipulin voi jauhaa ohueksi itse tai ostaa sipulijauhetta. Sekin on tyhjää parempi.

Kasviksien ”upottamista” kaikin mahdollisin tavoin tavallisiin ruokiin kannattaa siis kokeilla. Myös kasvispihvejä kannattaa kokeilla!

Useimmilla ”nirsoilla” on kuitenkin jokin kasvis, marja tai hedelmä joka maistuu. Kannattaa syödä niitä joka päivä. Tämä tuo päivittäisen perustan riittävälle kasvisten käytölle. Parempi käyttää vaikka edes hyvin rajoitetusti muutamia kasviksia kuin ei lainkaan. Voit edistää syömistä siten, että pidät näitä kasviksia esillä esimerkiksi lautasella jääkaapissa tai olohuoneen pöydällä valmiiksi kuorittuina ja pilkottuina.

Olen huomannut, että monet, jotka eivät pidä tuoreista vihanneksista, pitävät wokatuista, uunissa kypsennetyistä juureksista tai höyrytetyistä kasviksista. Valitse sellainen ruoanvalmistustapa, jollaisena kasvikset maistuvat sinulle.

Myös pavut, linssit ja herneet sisältävät samoja ravintoaineita kuin kasvikset. Jos ne maistuvat, lisää niitä päivittäiseen ruokavalioon.

Mainitset, ettet pidä salaattien mausta. Moni luulee, että vihreitä salaattikasveja ei voi korvata millään muulla. Tämä ei täysin pidä paikkaansa. Esimerkiksi parsakaali, tankoparsa, ruusukaali ja jopa kukkakaali korvaavat hyvin näitä vihreitä lehtikasveja. Käytä niitä, jos ne maistuvat salaatteja paremmin.

Kannattaa myös järjestää itselle kasviskoulu. Aloita pienillä annoksilla hellästi itsesi pakottaen ja lisää viikoittain annoskokoa. Syö kasviksia aterian alkuun, silloin kun sinulla on kovin nälkä. Älä syö yhtään pääateriaa ilman, että olet aluksi syönyt jotain kasvista. Kun nälkä on kovimmillaan, yleensä kelpaa vähän ”huonommaltakin” maistuva eväs.

Voit myös tehdä itsellesi säännön, että ainoa ruoka, jota voit ruokaa laittaessa syödä, on kasvikset. Juustoihin, leipään, leikkeisiin ja muihin ei tällöin kosketa.

Makuaisti ja suu tottuvat vähitellen uuteen tulokkaaseen, ja näin saatat vielä oppia pitämään joistakin kasviksista. Anna kasviksille mahdollisuus. Kun käytät niitä runsaammin, edistät terveyttäsi ja saat väriä ja iloa ruoka-annoksiin!

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.