Tuulilasi

Missä autossa on paras hinta-laatusuhde?

Missä autossa on paras hinta-laatusuhde?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Teoriassa markkinatalous huolehtii siitä, että hinta-laatusuhde on vakio: kysynnän ja tarjonnan lait johtavat siihen, että oikea hinta tuotteelle löytyy aina. Autoteollisuus on niin verisesti kilpailtu ala, että varmaan aika lähellä ollaan teorian mukaista tilannetta, mutta ei aivan sentään.

Huollon valmistumista odotellessani kiertelin autoliikkeessä ihailemassa uusia ja vähän käytettyjä Bemareita. Ne kaikki tuntuivat pohjimmiltaan samanlaisilta ja hienoilta, ihan karvalakkimalleista lähtien. Toki ominaisuuksissa ja varusteluissa on eroja, ja tehokas maksaa lähes aina enemmän kuin vähemmän tehokas. Silti tuntuu, että ainakaan kalleimmissa, yli 120 000 euroa maksavissa malleissa ei ehkä saa rahalle niin paljon vastinetta kuin vaikkapa 30 000 euroa maksavissa, neljä kertaa halvemmissa malleissa.

Johtuuko valmistusmääristä vai ihan puhtaasti imagoseikoista, mutta kaksioviset mallit tuntuvat usein suhteettoman kalliilta. Esim. 55 000 euroa maksavassa 4-sarjan BMW:ssä on kangaspenkit ja “vain” 184 hevosvoimaa. Samalla hinnalla saa huomattavasti tehokkaamman, nahkaistuimilla varustetun 330-mallin, joka on kuitenkin perinteinen neliovinen sedan.

Bemarilla ja monella muulla merkillä varmasti myös brändin vahva imago tuo lisähintaa, etenkin kalliimpiin malleihin. Mutta jos ajatellaan ihan teknisessä mielessä, eli miten auto käytännössä suoriutuu tehtävistään, niin missä autossa mahtaa olla paras hinta-laatusuhde?

Kun esim. Skoda, Volkkari (ja varmaan Bemarikin) ovat nykyisin niin suosittuja, onkohan niiden hintoihin päässyt tulemaan hiukan ilmaa? Toisaalta esimerkiksi Renault ei ole erityisen arvostettu merkki, Daciasta puhumattakaan, mutta ne lienevät nykyään mukavuudeltaan, ajettavuudeltaan ja tiloiltaan paljon parempia kuin niiden vanha maine antaisi olettaa. Moni ei ehkä tajua, että ne perustuvat hyvään, koeteltuun tekniikkaan.

Mitä mieltä olet olettamuksestani, että eniten vastinetta rahoilleen saa tänä päivänä ostamalla uuden tai vähän käytetyn Renault’n tai Dacian? Vai olisiko Suomen ehkä vähiten arvostettu automerkki Fiat vielä parempi hinta-laatusuhteeltaan? Jos siis mietitään mahdollisimman objektiivisesti sitä, mitä rahalla saa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo laadun ja hinnan suhteen arviointi on aika hankala asia. Varmaankin aikanaan Lada oli tässä suhteessa aivan parhaasta päästä, mutta siitä huolimatta kovinkaan monet eivät halunneet sitä ostaa. Kysymys on siis ennen kaikkea ostajien henkilökohtaisista arvostuksista. Enpä siis osaa ottaa kantaa.

Julkaistu: 8.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.