Tuulilasi

Miksi vertaus EU-lukemiin?

Miksi vertaus EU-lukemiin?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Selailin uudestaan viime numerossa testaamanne VW Sportsvanin 1.2 TSI:n testiä. Juuso Kallioinen kirjoitti, että 1,2-litraisen Sportsvanin kulutus on maltillista. Kulutuslenkillämme saavutettuja tuloksia voi pitää oikein hyvinä. Molemmat lukemat ovat kuitenkin 43 % suurempia kuin valmistajan ilmoittamat. Maantielenkillänne kulutuslukema oli 5,6 l /100 km, ja kaupungissa 8,0. Valmistajan ilmoittamat vastaavat EU-lukemat olivat tekstin mukaan 4,4 ja 6,3.

Vertaus valmistajan ilmoittamiin EU-lukemiin laittoi ajattelemaan, onko Suomen maantieoloissa saavutettuja kulutuslukemia aihetta verrata mitenkään laboratorio-oloissa dynamometrillä ajettuihin EU-lukemiin? Kirjoitit kerran, että EU-kulutuslukemat ajetaan “voimansiirtoa rasittavilla sairaalloisen matalilla kierroksilla.”

Kestotesti-Golfinne (5/14) 1.4 TSI 103 kw ACT normilenkkienne lukemat olivat 5,1 maantiellä ja 7,0 kaupungissa. Sportsvan vei pienemmällä koneella polttoainetta jonkin verran enemmän. Mutta onko Sportsvanin otsapinta-ala suurempi kuin perus-Golfissa ja taitaa painoeroakin olla muutaman kymmenen kiloa.

Muuten, miten paljon 1,2 TSI:n moottori muuttui, kun koneessa on kaksi kannen yläpuolista hihnakäyttöistä nokka-akselia entisen ketjukäytön sijasta. Ja minkälaisia muita muutoksia tehtiin? Tuliko yksneloseen samanlaisia muutoksia?

Näytä vastaus

Vastaus:

EU-kulutukset mitataan laboratoriossa. Moottorit ja vaihteistot on optimoitu tähän mittaukseen, ja ero laboratoriomitausten ja käytännön välillä on koko ajan kasvanut. EU-kulutukset ovat kuitenkin ainoa virallinen kulutustieto, ja EU:n lainsäädäntö vaatii käyttämään vain ja ainoastaan niitä esimerkiksi mainonnassa. Niinpä niitä on hyvä tuoda esiin myös testijutuissa – niin käytännölle vieraita kuin ne ovatkin.

Meneillään on kulutus- ja päästömittausten maailmanlaajuinen harmonisointi, jonka tuloksena pitäisi olla samanlainen mittausmenetelmä useimmissa maissa. Nythän USA:ssa on oma mittaustapa, samoin Japanissa.

1.2 TSI-Sportsvanin ja 1.4 TSI ACT -Golfin kulutuseroon voi olla monta syytä, korin kokoero lienee tärkeimpiä, joen ei noita oikeastaan kannata edes verrata toisiinsa.

Volkswagenin 1,2- ja 1,4-litraiset koneet muuttuivat aika perusteellisesti. Nokka-akselien käytön lisäksi ulospäin näkyvä muutos on se, että imu- ja pakosarjat vaihtoivat paikkaa. Turbo ja pakosarja ovat nyt moottorin takapuolella, eikä pakoputki enää kulje moottorin ali. Myös moottorien asennustapa muuttui, ne ovat nyt kallistettuina 12 astetta eteenpäin, kun ne ennen nojasivat hieman taaksepäin..

Julkaistu: 23.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.