Tuulilasi

Miksi Suomi on rekisterikilpien outolintu?

Miksi Suomi on rekisterikilpien outolintu?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olen pitkään miettinyt, miksi Suomi on nähtävästi Euroopan (ei siis vain EU) ainoa maa, joka ei ole ottanut käyttöön standardikokoisia rekisterikilpiä (520×110mm)? Suomalainen rekisterikilpi ei siis sovi useiden autonvalmistajien EU-kilpiä varten varaamaan koloon, vaan jää useimmiten liian lyhyeksi ja liian korkeaksi. Suomalainen kilpi ei myöskään mahdu Saksassa, Virossa, Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä, Ranskassa, Romaniassa (!) ym. maissa käytettäviin muovikehyksiin, joihin kilven voi kiinnittää ilman ruuveja. 

Miksi Suomi jarruttaa vastaan tällaisessa asiassa? Pikkujuttu, mutta ihmetyttää sitäkin enemmän juuri sen vuoksi. 

Vertailun vuoksi: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_the_European_Union

Kaikki muut kilvet standardimitoissa, paitsi Suomen. Kuvaustavasta johtuen osa kilvistä näyttää hieman eri kokoisilta (esim. Tanska ja Viro), mutta molemmat ovat todellisuudessa standardikokoa.

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo johtuu siitä, että kaikki maailman auto- ja liikennetekninen osaaminen on keskittynyt Suomeen ja tarkemmin määriteltynä Trafiin sen tieliikennepuolelle eli entiseen AKEen. Vaikka koko maailma olisi sitä mieltä, että jokin asia pitää olla toisin, niin kyllä Suomen virkamiehet ymmärtävät asiat paljon paremmin!

Ehkä asia liittyy myös siihen, että vanhojen rekisterikilpien korkeus oli sama kuin nykyisissa, ja haluttiin pitää edes korkeus samana. Joka tapauksessa tyhmä päätös. Rekisterikilpiä maanteillä ratsioissa poistavat poliisitkin pääsisivät noiden eurooppalaismallisten kilpien ja kiinnitysten kanssa paljon helpommalla.

Julkaistu: 12.2.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.