Tuulilasi

Mazda 3

Mazda 3

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mazda kolmosellani vm 2004 on alkanut esiintyä ongelmia kiihdytettäessä. Kun kiihdytän alle 80km/h nopeuksilla niin moottorista kuuluu vaimeaa tärinää/narinaa, ja ikään kuin autosta puuttuisi vääntöä kiihdytettäessä. Olen myös huomannut että kaasua saa antaa hieman aiempaa enemmän, että saisin kiihdytettäessäni tarpeeksi kierroksia moottoriin. Jos kierrokset eivät mene reilusti yli 2000 niin alkaa moottorista kuulua narinaa. Vielä puoli vuotta sitten sama ääni kuului vasta jos kierrokset olivat reilusti alle 2000, eli jos vaikka satuin kiihdyttämään liian isolla vaihteella. Tällä hetkellä moottori kuulostaa ‘väsyneeltä’ aina kun lähden liikkeelle tai kiihdytän, ellen sitten polje kunnolla kaasua. Minua askarruttaa että mikä saattaisi olla kulunut autossani tai korjauksen tarpeessa. Autolla on ajettu 180 000.

Näytä vastaus

Vastaus:

Valitettavasti en tunne Mazda 3:n rakennetta, mutta voisikohan olla kysymys kaksimassavauhtipyörän väsähtämisestä, jos autossa sellainen on? Ajomäärä alkaa olla sitä luokkaa, että vauhtipyörän osien välissä olevat jouset voisivat hyvnkin olla väsähtäneet, ja se saa aikaan kolahtelua ja myös värinää.

Kaksimassavauhtipyörä on paitsi korjauskustannusten kannalta kirottu keksintö myös tekninen ratkaisu, jolla vaihtipyörän massaa voidaan pienentää. Moottorista voima tulee puolen kierroksen välein, ja tämä saa aikaan värähtelyä voimalinjaan. Pyörimisnopeus kasvaa aina sylinterin potkaistessa lisäpuhtia kampiakselille. Olisi kuitenkin ihanteellista, että moottori pyörisi tasaisella nopeudella, pyörimisnopeus ei ainakaan saman kierroksen aikana vaihtelisi. Tätä pyörimistä rauhoittamaan tarvitaan vauhtipyörää, toki se on tarpeen myös siksi, että moottori jaksaisi pyöriä seuraavan sylinterin puristuksen yli. Alkuperäinen ratkaisu on riittävän raskas vauhtipyörä, esimerkiksi kulttiasemaan nousseessa Zetor 25 -traktorissa vauhtipyörä painaa liki 150 kiloa!

Raskas vauhtipyörä parantaa käynnin tasaisuutta ja sitkeyttä pienillä kierroksilla, mutta se saa moottorin ottamaan hitaammin kierroksia ja heikentää hieman myös kiihtyvyyttä. Niinpä vauhtipyörä pyritään tekemään mahdollisimman kevyeksi.

Kaksimassavauhtipyörä on kompromissi näiden vaatimusten suhteen. Siinä on kaksi osaa, toinen on pultattu lujasti kiinni kampiakseliin, toinen pyörittää voimansiirtoa kytkinlevyn kautta. Osien välissä on jouset, jotka sallivat moottorin puoleisen osan pyörimisnopeuden hieman vaihdella ja tasoittavat tätä pyörimistä vaihteiston puolelle.

Toiminta edellyttää, että nuo jouset liikkuvat koko ajan, puristuvat kokoon ja venyvät vuoron perään useita kertoja kierroksen aikana. Tämä mahdollistaa ajon matalilla kierroksilla lman, että voimansiirto alkaa jyristä. Tällaisessa ajossa vauhtipyörän jouset kuitenkin joutuvat koville.

Kun tavallinen raskas vauhtipyörä on käytännössä ikuinen, kaksimassavauhtipyörän jouset väsyvät jo 150-200 000 kilometrin ajon jälkeen. Ne eivät enää toimikaan kuten pitäisi, ja vauhtipyörä pitää vaihtaa uuteen. Raskaassa käytössä käyttöikä voi olla tätäkin lyhyempi. Olen kuullut, että esimerkiksi Toyota Avensiksen dieseleihin useimmat taksimiehet vaihdattavat heti uutena kiinteän vauhtipyörän. Moottori ei vedä jyristämättä yhtä pienillä kierroksilla, ja on ajettava pienemmillä vaihteilla, mutta se on vain hyvä asia kestävyyden kannalta.

Julkaistu: 19.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.