Tuulilasi

Loppuuko EU-päästötemppuilu?

Loppuuko EU-päästötemppuilu?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Pari päivää sitten hoksasin STT:n uutisen, jonka mukaan EU-komissio valmistelee lakia, joka vaatisi autojen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittaamisen tavallisilla maanteillä laboratorioiden sijasta. Komission tutkimuksen mukaan autotehtaat parantavat päästöjä koskevia mittaustuloksia muun muassa teippaamalla ikkunoiden ja ovien raot sekä ajamalla epärealistisen tasaisilla pinnoilla.

Uutisessa todetaan, että EU:n nimettömänä esiintyvän edustajan kertoman mukaan ehdotus uudeksi reaalimaailmaan perustuvaksi testausmenetelmäksi on tulossa tämän vuoden loppuun mennessä.Eipä liene vaikea ennustaa, miten kova vääntö tästä kehkeytyy komission ja erityisesti eurooppalaisten autonvalmistajien kanssa. Meneekö se niin, että autonvalmistajia hiertää uusien menetelmien mukaan se, että ennen ilmoitettu varsinkin diesel-mallin 3,9/100 km muuttuukin lukemaksi 4,5. Vai vaativatko autotehtaat, että maantietestit ajetaan mielellään alamäkeen myötätuulessa. Onko näistä muiden maiden jatkuvasti käytössä olevista testilenkeistä tietoa, TL:ssähän olisi vissiin normitettu testikierros olemassa.

Tässä lehdessä aiheeseen on puututtu muistini mukaan useinkin ja oliko se niin, että näiden Eco- ja Bluemotion mallien käytännön lukemat poikkesivat eniten maahantuojan mainoksissa ilmoitetuista “virallisista” EU-lukemista.

Ketonen kommentoi aihetta kerran näin: monenlaisilla virityksillä on pyritty laboratoriotesteissä varsin kauas todellisista käytännön lukemista. Kuten, että näitä kikkoja ovat ilmanvastuksen ja vierintävastuksen pienentäminen sekä voimansiirron välityksen optimointi. Päästömittauksen tehontarve on niin pieni, että moottorilla voidaan ajaa sairaalloisen pienillä kierroksilla. Ja miten etäällä Brysselin byrokraatit elävät ja tyhjänpäiväisiä pykäliä värkkäävät. Niin, ja menisivät mittaamaan päästöjä Saksan autobahnoilla kaasu pohjassa paahtavista menopeleistä.

Eli järkevään suuntaan oltaisiin menossa, mutta onko teillä saksalaisen yhteistyökumppanin kautta sisäpiirin tietoa, miten kova vääntö on käynnissä? Ja jääkö määräysvalta EU-komissiolle vai miten kauas valtionpäättäjien suuntaan neuvotellaan?

Näytä vastaus

Vastaus:

STT:n uutinen perustui Automotive Newsin uutiseen, jonka sisällön STT oli kääntänyt. Valitettavasti sama uutinen päätyi myös Tuulilasin nettisivustolle. Sanon valitettavasti, koska kyseessä oli perusteiltaan aika lailla virheellinen uutinen. Alkuperäisessä uutisessa on sen verran oikeaa tietoa, että Euro 6 -päästövaatimustaso tulee 1.9.2014 alkaen pakolliseksi kaikkiin uusiin henkilöautotyyppeihin, kaikissa uusissa autoissa se tulee pakolliseksi 1.9.2015. Oleellisin muutos on typen oksidien päästörajojen tuntuva kiristyminen. Uutinen löytyy täältä.

EU:n piirissä on meneillään prosessi kulutusmittausten saattamiseksi realistisemmiksi. Samalla kuitenkin pyritään myös siihen, että samat kulutus- ja päästömittaukset kelpaisivat kaikkialla maailmassa. Nythän Euroopassa on omat mittausmenetelmät, samoin USA:ssa ja Japanissa. Nämä menetelmät eroavat varsin paljon toisistaan. Myös monet muut tekniset vaatimukset poikkeavat toisistaan.

Osin tämä johtuu siitä, että eri alueiden valmistajat ovat halunneet estää muiden maiden autoja pääsemästä omille markkinoilleen. Keino on kuitenkin kääntynyt myös näitä valmistajia vastaan, sillä hekin ovat kärsineet protektionismista viedessään tuotteitaan muualle. Kaiken lisäksi erilaiset säännöt eivät ole estäneet tuontiautoja tulemasta markkinoille, ne ovat vain nostaneet valmistajien kustannuksia ylimääräisten testausten ja tarvittavien tuotantomuutosten takia.

Maailmassa onkin meneillään prosessi autojen tyyppihyväksyntävaatimusten saattamiseksi yhtenäisiksi. Tähän liittyy myös tuo päästö- ja kulutusmittausten yhtenäistäminen. YK:n alaisen Euroopan talouskomission (UNECE) johdolla ollaan kehittämässä uutta mittausmenetelmää. Sen nimi on WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), maailmanlaajuinen yhtenäinen kevyiden ajoneuvojen testausmenetelmä.

On täyttä huuhaata väittää, että kulutus- ja päästömittauksia ryhdyttäisiin tekemään jossakin maantieolosuhteissa, viralliset testit on aina ja kaikkialla tehty laboratoriossa alustadynamometrillä. Maantiellä tapahtuvat mittaukset eivät kerta kaikkiaan ole mahdollisia, niiden toistettavuus ja tarkkuus ei ole riittävä. Oleelliset muutokset voidaan tehdä mittausajon ohjelmaan ja laitteistoihin ohjelmoitaviin ajovastuksiin. Nykyisin EU-testisyklissä käytetään valmistajien ilmoitamia ajovastusten arvoja.

Asiaa käsitellään englanninkielisessä Wikipediassa, tämä artikkeli löytyy täältä. UNECE on myös laatinut asiasta tiedotteen, se avautuu englanninkielisenä klikkaamalla tästä. Luonnos udeksi testausmenetelmäksi on 237-sivuinen englanninkielinen pdf-tiedosto, ja siihen voi tutustua klikkaamalla tästä.

Julkaistu: 22.8.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.