Tuulilasi

"Lohkolämmitin" nykyaikaiseen autoon

"Lohkolämmitin" nykyaikaiseen autoon

Tapio Ketonen

Kysymys:

Jos autoon saa polttoainekäyttöisen lämmittimen, niin eikö silloin lämmitystä voi järjestää myös letkulämmittimellä ja pumpulla? Oikeanlaisen nestekierron pitäisi siis olla mahdollista, jos se on kerta mahdollista esim. Webaston kanssa. Pelkkä letkulämmitin ei käy, koska anturit sekoavat ja neste ei kierrä. Onko letkulämmittimen 500 W teho liian pieni ja onko toteutuksella muita esteitä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Kyllähän se 500 wattiakin sentään jotakin auttaisi. Siinä on vain se mutta, että Webaston tai Eberin ohjausjärjestelmä kertoo auton moottorinohjauselektroniilkalle, että täällä ollaan. Niinpä moottorinohjaus ei ryhdy ihmettelemään omituisia lämpötilatietoja. Sen sijaan lohko- tai letkulämmitin ei anna tätä tietoa moottorinohjaukselle. Niinpä se päättelee, että nyt ovat maailmankirjat sekaisin, kun moottorin lämpötila alkaa käynnistyksen jälkeen laskea. Tällöin järjestelmä päättelee, että jossakin on vikaa, ja moottorinohjaus kytkeytyy vikatilaan.

Jos Calix tai Defa osaisivat antaa olemassaolostaan vihjeen moottorinohjaukselle, niiden käyttö ei tuottaisi ongelmia. Nyt tämä tieto ei välity.

Julkaistu: 9.9.2012

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.