Lisäteho
Lisäteho
Tapio Ketonen
Kysymys:
Hei ! Mitä mieltä olet Honda civic v. 2013 i-VTEC? Kaipaisin hieman lisätehoa autoon ja budjetti on rajallinen, haluaisin tietää erilaisista piristyskeinoista ja niitte hyvistä ja huonoista puolista. Kiitos!
Vastaus:
Tehon lisääminen vapaasti hengittävään moottoriin ainakaan siinä määrin, että se tuntuisi käytännön suorituskyvyssä, on aika vaikeaa. Netistä löytyy lastuviritysten kauppaajia, jotka lupaavat tekevänsä 100-hevosvoimaisesta Civicistä (sellaisestahan oli kysymys?) jopa 114-hevosvoimaisen, mutta tämä ei vielä kerro, millainen todellinen muutos on.
Jos huipputeho täysillä kierroksilla kasvaakin, niin oleellista kuitenkin suorituskyvyn kannalta on normaalin käytön kierrosalue, ja miten paljon tehoa moottori antaa esimerkiksi 3000 r/min kierroksilla. Aika monissa virityssarjojen tehokäyrissä näyttää siltä, että huipputehoa on saatu enemmän, mutta tuolla tärkeimmällä alueella ei olekaan tapahtunut yhtään mitään.
Kaikkein edullisin viritystapa on opetella käyttämään moottorin kierroksia. Suurin teho saadaan, kun moottorin kierrokset ovat maksikissaan eli Hondalla yleensä 6000 r/min tienoilla. Yli ei kannata mennä, siellä tulee kierrosrajoitin vastaan, mutta nostettaessa kierrokset 3000:sta 6000:een teho miltei kaksinkertaistuu.
Kysy ja asiantuntijamme vastaavat
Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.