Apu

Onko parikymmentä tuntia tennistä viikossa liikaa? Kuinka suuri on rasitusvammojen riski? Apu-klinikka vastaa

Julkaistu: 24.3.2022

Kysymys:

Kaverini pelaa tennistä melkein parikymmentä tuntia viikossa. Olen joskus miettinyt, onkohan näin innokas pelaaminen pelkästään hyväksi terveydelle vai liittyykö siihen esimerkiksi rasitusvammojen riski.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kaverisi täytyy olla kovakuntoinen, jos hän jaksaa treenata tuota tahtia! Parikymmentä tuntia tennistä viikossa jatkuvalla syötöllä eli viikosta toiseen on kyllä melko paljon, ellei liikaakin kenelle tahansa, vaikka olisi maailmanluokan mailavirtuoosi. Olen hoitanut paljon ammattipalloilijoita taustajoukoissa ja väitän, etteivät huippupelaajatkaan tee tuollaista määrää lajiharjoittelua viikkotasolla, vaan rinnalla treenataan monipuolisesti voimaa sekä tehdään palauttavia ja lajiominaisuuksia kehittäviä oheisharjoitteita lepopäiviä unohtamatta.

Tennisvalmentaja olisi varmasti paras henkilö antamaan ohjeita, mutta urheilulääkärin näkökulmasta näen tuollaisessa lajiharjoittelumäärässä kohonneen tapaturma- ja rasitusvammariskin. Liiallinen tai liian yksipuolinen harjoittelu lisää vammariskiä lajista riippumatta. Vammariski on todellinen etenkin tenniksen ­kaltaisessa lajissa, jossa tulee paljon spurtteja, käännöksiä ja hyppyjä. Näissä tilanteissa piilee tapaturmariski, jos ryntää tai kurottaa pallon perään silloin, kun kroppa on väsynyt tai palautumaton.

Tenniksessä tyyppivammoja ovat ­lihasrevähdykset, akillesjänteen repeämät ja polvivammat. Valitettavasti ­vammoista toipuminen vie usein pitkään, ja esimerkiksi polven eturistisiteen repeämästä toipumiseen kuluu keskimäärin kahdeksan kuukautta.

Suosittelen siis kaveriasi ottamaan mallia tennisammattilaisilta ja varmistamaan, että treenaaminen tukee moni­puolisesti lajiharjoittelua ja harjoittelurytmissä tapahtuu suorituskykyä kehittävää superkompensaatiota. Tällöin harjoittelun ja sitä tukevien elintapojen yhdistelmä varmistaa mahdollisimman tehokkaan fyysisen lajisuorituskyvyn kehittymisen. Kenties tulevaisuudessa näemme kaveriasi tenniksen oheisharjoittelu­treeneissä vaikkapa joogasalilla tai ­tekemässä voimaharjoittelua.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.