Tuulilasi

Kytkimen vaihto harvoin takuun piikkiin

Kytkimen vaihto harvoin takuun piikkiin

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kia Sorrentossa rek 4/2006 ajettu n. 140.000 km huollossa huomautettiin, että kytkin loppu. Kytkin korjattiin ja ei mennyt takuuseen, Delta-Autossa sanottiin, että on kuluvaa osaa, kuten jarrupalat. Autossa on 5 vuoden ja 150.000km takuu ja kattaa myös voimansiirron. Onko oikein menetelty, että ei mene takuuseen, autolla ajettu tien päällä, joten ei pitäisi noissa km. kytkin vielä kulua.

Näytä vastaus

Vastaus:

Eihän sen pitäisi välttämättä kulua tuolla matkalla, mutta olen nähnyt autoja, joissa kytkin on saatu loppumaan paljon pienemmilläkin kilometrilukemilla. Pahimmillaan kytkimen tunnit tulevat täyteen yhdellä oikein ruokottomalla luistatuskerralla. Yleensäkin kulunutta kytkintä on aika vaikea saada millään merkillä takuun puitteissa kuntoon.

Olen jo kauan sitten kirjoittanut noista viiden vuoden takuista, että ne ovat aika lailla tyhjänpäiväisiä lupauksia. Normaalin kulumisen ja takuun alaisen vian välille on joissakin tapauksissa vaikea vetää rajaa. Yleensä sitä normaalia kulumista tarjotaan tapaukseen kuin tapaukseen.

Ne tapaukset, joihin pitkää takuuta sovelletaan, ovat yleensä sellaisia, että Suomen kuluttajansuojalain perusteella myyjä olisi joka tapauksessa niistä vastuussa. Takuussa takuun antajan velvollisuus on osoittaa selvästi, miksi vian korjaus ei kuulu takuun piiriin.

Kuluttajasuojalain mukaan toimittaessa taas asiakkaan pitää osoittaa, että vika on ollut tuotteessa jo ostohetkellä. Tämä ei useinkaan ole helppoa. Käytännössä valmistus- ja materiaaliviat ilmenevät useimmiten jo aiemmin kuin viiden vuoden iässä.

Julkaistu: 8.4.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.