Terveys ja hyvinvointi
Apu

Kysy Kiminkiseltä: vitamiinit

Kysy Kiminkiseltä: vitamiinit

Tapani Kiminkinen

KuvatAnna Huovinen

Kysymys:

Neuvoisitko? Olen kala-allergikko, pähkinät ja mantelit eivät käy, ei selleri eikä kiivi. Maito on vastenmielistä – luonnonjogurtti, viili ja juustot sopivat. Sitrushedelmät himottavat joskus, mutta kahden appelsiinin jälkeen kainalot aukeavat. Lähes kaikki hyvän ravinnon ohjeet alkavat: paljon kalaa, pähkinöitä, hedelmiä. Arvaan, että meitä, jotka lopettavat lukemisen tuohon, on iso joukko. Millaista arsenaalia vitamiineja ja muita purkkilisukkeita suosittelisit, jotteivät vanhuus ja puutostaudit iskisi ennenaikaisesti? Olen nainen, ikää 58 vuotta ja kiloja liikaa, kertyneet varsinkin sen jälkeen, kun tapaturmaisesti vahingoittunut polvi leikattiin eikä tullut kuntouduttua oikeaoppisesti. Polvinivelet vinkuvat ja naksuvat. Vauhti hiipuu siitäkin syystä, ei onnistu tennis eikä sulkapallo. Talvella liikunta jää kuntopyörän vaaputtamiseen, mutta kesällä olen ulkona aina, kun mahdollista. Entinen atleetti alkaa olla pyknikko. Työ on istumista ja niin innostavaa, että toisinaan havahtuu neljän tunnin jälkeen: pitäisi varmaan nousta!

Näytä vastaus

Vastaus:

Terve ikätoveri! Ei hätä ole sentään tämännäköinen: valinnanvaraa ruoka-aineissa sentään on. Rasvoissa kannattaa aina suosia pehmeyttä. Välttämättömät rasvahapot – joita on välttämättä saatava ravinnosta, koska elimistö ei kykene niitä itse syntetisoimaan – ovat omegakolmonen, joka edustaa kalarasvaa, ja omegakutonen, joka edustaa kasvirasvaa. Omegakolmosta on aina pidetty mahdottoman terveellisenä, minkä vuoksi sen kaupittelijoita tunkee sisään avaimenrei’istäkin.

Aivan tuoreen tutkimustiedon mukaan näyttää kuitenkin siltä, että ainakin metabolisessa oireyhtymässä, valtimorasvoittumataudin ehkäisyssä omega kuusi olisi keskeisempi tai ehkä paremminkin omegakolmosen ja -kuutosen suhde, mikä on aivan ihanteellinen suomalaisessa rypsiöljyssä. Rypsiöljyssä on muutenkin huomattavasti enemmän välttämättömiä rasvahappoja kuin oliiviöljyssä.  

Tässä Sinulla ei siis ole hätää. Elimistö kykenee valmistamaan omegakolmosesta kalan rasvassa runsaasti esiintyviä eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA). Terve aikuinen saa rypsiöljystä näitä kyllä riittävästi.

On esitetty, että joissakin tilanteissa tämä synteesi ei toimisi kunnollisesti (pikkulapset, sairaat, iäkkäät). Sen vuoksi kalaa suositellaan kaksi kertaa viikossa ravintoon. Voit käyttää normaaliannostuksella omegakolmevalmisteita, joissa on suoraan EPA:ta ja DHA:ta.

Mitä tulee kalaöljykapseleihin ja kalanmaksaöljyyn, ainakin Möller ja Lysi ilmoittavat, että heidän tuotteissaan ei ole allergiaa aiheuttavan proteiinin jäämiä. Jos saa kalasta anafylaktisen reaktion, olisin silti varovainen – omegakolmosvalmisteet riittävät hyvin. Lisäksi suositan leivän päälle hyviä kasvimargariineja.  

Itsekään en pidä maidosta niin maatalon poika kuin olenkin. Kalsiumia saat käyttämistäsi maitotaloustuotteista

– muista kuitenkin käyttää niitä mahdollisimman vähärasvaisina ja huomioi monien jogurttien huomattava energialatinki.

Mikäli olet huolissasi kalsiumin saannista, on aina mahdollista hakea apteekista lisää pureskeltavaa ja ottaa sellainen valmiste, jossa on mukana D-vitamiinia. Koska et käytä kalaa etkä maitoa, ainakin talvisin Sinulla on riski D-vitamiinin puutokseen. En pitäisi pahana, vaikka käyttäisit vuoden ympäri kalkki-D-vitamiinivalmistetta (0,5 grammaa kalsiumia ja 20 mikrogrammaa D-vitamiinia/vrk – vähensin kalsiumia, koska saat sitä ravinnostasikin).

Mitä tulee hyviin hiilihydraatteihin, Sinulle jää vielä runsaasti valinnanvaraa kasviksissa, vihanneksissa, marjoissa ja täysjyvässä. Hehkutan erityisesti suomalaisia marjoja! Kun näin viimeksi Jaakko Kolmosen, hän muistutti siitä, että kuitujen lisäksi täysjyvässä on hyvin myös valkuaista.  Tätä vastausta laatiessani olen käyttänyt apuna luottoravitsemusasiantuntijaani, ravitsemusterapeutti Arja Lyytikäistä Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä. 

Julkaistu: 22.8.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.