Apu

Kysy Kiminkiseltä: sairastuminen leikkauksen jälkeen

Kysy Kiminkiseltä: sairastuminen leikkauksen jälkeen

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Olen 53-vuotias nainen. Voiko lonkan tekonivelleikkaus (keraaminen nivel) aiheuttaa jälkiseurauksena fibromyalgian ja kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamisen? Minut leikattiin marraskuussa 2013. Kun kävin viime vuonna tutkimuksissa jatkuvien kipujen ja omituisten olojen vuoksi, nämä molemmat minulta diagnosoitiin. Fibroa oli tosin jo epäilty aikaisemminkin.

Tukipohjallisten muokkaus on auttanut niska- ja selkäkipuihin, mutta silti kivut ovat jokapäiväisiä. Lisäksi minulle alkoi tulla hypoglykemian kaltaisia kohtauksia päivittäin ennen näiden sairauksien toteamista. Voisiko kyse olla sairaalabakteerista?

Näytä vastaus

Vastaus:

Kyllä stressi vaikkapa leikkauksen tai hankalan sairauden muodossa voi tuoda pintaan ainakin sokeritaudin. Insuliinin tarve lisääntyy jo senkin vuoksi, että stressihormonit ovat insuliinin vastavaikuttajia. Näin kävi edesmenneelle isälleni myyräkuumeen yhteydessä.

Mikäli naisella on perimää tyypin 2 sokeritautiin, raskausajan runsas insuliinin tehoa heikentävä hormonimäärä sen muutenkin lisääntyneen tarpeen kanssa voi paljastaa taipumuksen etiäisenä. Silloin verensokeri saattaa kohota, mikä ohittuu synnytyksen jälkeen. Raskauden sanotaan oleva ikkuna naisen aineenvaihdunnalliseen tulevaisuuteen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on valtaosaltaan autoimmuunitauti. Elimistö alkaa muodostaa vasta-aineita omia kudoksiaan, tässä tapauksessa kilpirauhasta, kohtaan. Ne voidaan useimmiten mitata verikokeella. Tapauksessasi prosessi on ollut hiljaisesti käynnissä varmasti jo pitkään. Todennäköisesti se vain tuli sattumoisin esille juuri leikkauksen aikoihin. Toki stressi vaikuttaa fysiologisesti kilpirauhaseenkin, mutta tätä ei tarvitse ottaa huomioon käytännössä (Anna-Mari Koski).

Fibromyalgiavaivoja olit kokenut jo aiemmin. Tällaisen potilaan kipuaistimus on muita herkempää, joten leikkauksesta toipuminen saattaa tuntua kivuliaammalta, jolloin helposti ajattelee, että vaiva puhkeaisi juuri siinä yhteydessä. Sinänsä keraamisen tekonivelen materiaalin en usko oireisiisi vaikuttavan.

Matala verensokeri (hypo) liittyy yleisimmin diabeetikon insuliinihoitoon – harvemmin enää tyypin 2 diabeetikon käyttämiin tabletteihin. Oireina esiintyy ärtyisyyttä, käsien tärinää, nälän tunnetta, hikoilua ja tiheää pulssia, jotka  aiheutuvat stressihormonien liikavaikutuksesta. Onneksi markkinoille on saatu nyt entistä tasaisemmin vaikuttavia perusinsuliineja, jotka vähentävät hypojen vaaraa.

Harvinainen matalan verensokerin syy on insuliinia tuottava kasvain, insulinooma, haimassa. Lihavuusleikkauksen jälkitilaan voi liittyä joskus 1–3 tuntia aterian jälkeen matalaa verensokeria – tämä sama ilmiö tunnettiin siihen aikaan, kun pohjukaissuolen haavaa hoidettiin vielä leikkauksella. Sama ilmiö tavataan joskus aterian jälkeen joillakin ihmisillä, jos he syövät runsaasti nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja (reaktiivinen hypoglykemia). Se korjaantuu välttämällä nopeasti imeytyviä hiilareita. Joillakin sitten esiintyy aterian jälkeen tuntemattomasta syystä hypoa muistuttavia oireita, vaikka sokeri ei laske alle normaalin (Pertti Mustajoki). Tuskin Sinulla sairaalabakteeria on ainakaan oireiden taustalla, vaikka ne voivatkin olla hiljakseen vain iholta tai virtsasta viljeltävissä.

Julkaistu: 11.11.2016

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.