Apu

Kysy Kiminkiseltä: ravinnontarve

Kysy Kiminkiseltä: ravinnontarve

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Miksi paino nousee heti, jos syö suositellut määrät ruokaa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Haluaisin maalaisjärjellisen mielipiteen ihmisen ravinnontarpeesta. Sanotaan, että pitää syödä vain sen verran kuin kuluttaa. Saako ihminen myös tarpeelliset määrät ravintoaineita siitä ruokamäärästä, jonka kuluttaa?

Olen seitsemänkymppinen rouvashenkilö ja sairastunut jo keski-ikäisenä verenpainetautiin ja sen jälkeen sepelvaltimotautiin (sydäninfarkti), vaikka minulla on aina ollut terveelliset elintavat, päivittäistä liikuntaa ja vähärasvainen ruokavalio. Ruokavalioni perustuu ”lautasmalliin”, mutta vain puolikkaaseen. Kalorikulutukseni on noin 1 000 kcal/pv, vaikka harrastan päivittäin pitkäkestoista liikuntaa, ja kesäisin iloni on myös puutarhanhoito. Pidän painoni tarkoituksella kurissa, eli painoindeksi on 24.

Kun söin välillä vähän enemmän, painoni nousi vuodessa noin kahdeksan kiloa, oloni oli heti huonompi enkä puutarhatöissä ollut enää ketterä. Tilanne korjautui, kun vuoden verran laihdutin itseni takaisin samaan painoon kuin olin ollut. Lihakseni eivät ole iästäni huolimatta kadonneet. Minulla on hoikat, mutta vahvat jalat ja ilmeisesti käsivarsilihaksiakin, koska kykenen kääntämään maata ja kuljettelemaan täysinäisiä kottikärryllisiä silloin tällöin.

Olen saanut vastauksia, ettei pitäisi tuijotella kaloreita, vaan pitäisi olla rento suhtautuminen ruokaan. Mutta minä en voi syödä lihomatta suositeltua määrää leipää, kasviksia ym. Sairauteni on kunnossa ja vuosittain otettavat koearvot hyviä. Kun olin lihavampi, heti sokeri- ja kolesteroliarvot hiukan nousivat. Lääkitykseni on Atacand 8 mg aamulla ja illalla, Simvastatin 20 mg sekä Primaspan.

Tässä tarvittaisiin oikeastaan ravitsemusterapeutti vastaamaan Sinulle alansa perusteista. Yritän puoskaroida sen, mitä osaan.

Ihminen saa ravinnosta tasan sen, mitä sapuska sisältää ja mitä ruokaputkesta imeytyy. Jos yksilö potee imeytymishäiriötä, kuten huolimattomasti hoidettua keliakiaa, kroonista suolistotulehdusta, pois pätkäistyä tai laihdutusleikkauksessa ohitettua suolta tai lapamatoa tai vaikka sokeritautilääke metformiinin aiheuttamaa löysää ulostetta, täytyy käydä soveltuvin osin purkilla. Oikein täytetyltä lautaselta pitää terveen ihmisen saada riittävästi energiaa ja hivenaineita. D-vitamiinia käy toki suositteleminen vähintäänkin kaamoksessa.

Kirjeestäsi päätellen olet todella yrittänyt kilvoitella terveyttä ylläpitääksesi. Olet saanut karvaasti todeta, että elämä ei ole ihmisen näkökulmasta oikeudenmukaista. Niinpä olet sairastunut jo keski-iässä verenpainetautiin ja myöhemmin myös valtimonkovettumatautiin. Todennäköisimmin taustalla vaikuttaa perimä, joka näissä sairauksissa selittää riskistä noin puolet. Toki yksittäisen potilaan tapauksessa on mahdollista esiintyä jos jonkinlaisia muuttujia, sattuma mukaan lukien.

Korvaani karahtaa termi vähärasvainen ruokavalio. Toki rasvan määrällä on terveyteen vaikutusta, mutta rasvan laatu on keskeisempää. Ravinnon tyydyttynyt rasva ja kolesteroli vaikuttavat maksassa siten, että pahanlaatuisen kolesterolin poistumisreitit (reseptorit) vähenevät, jolloin ajan mittaan pahan kolesterolin veripitoisuus suurenee vääjäämättä, jos sapuska jatkuu samanlaisena. Pehmeä rasva vaikuttaa päinvastoin, joten kannattaa suosia kasviöljyjä ja kalanrasvaa. Minua ärsyttävät kevyttuotteet. On parempi, että levitteessä on pehmeää rasvaa reilusti eikä pelkkää vettä. Kyse on sitten rasvan määrästä – toki isolla määrällä lihoo. En pidä voisekoitteistakaan, koska niissä on paljon tyydyttynyttä rasvaa. Öljyt ovat parhaita, rypsiöljy varsinkin!

Oletko nyt todella laskenut kalorisi oikein? Tarkoitan sitä, että laitat listalle tasan kaiken sen, mitä oikeasti pistät vuorokauden aikana suustasi sisään ja vielä nielaiset alas. Nimittäin tuo 1 000 kcal ei voi pitää paikkaansa pitkäaikaisena ravintosi kalorimääränä. Jossakin on virhe, tai sitten podet kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka kääntää aineenvaihdunnan termostaattia pienemmälle.

Eri asia on, jos alkaa laihduttaa. Silloin perusaineenvaihdunta ihmettelee, kun ei tule ravintoa entiseen malliin, ja se menee säästöliekille. Liikkuminen on tähän täsmäase, sillä se kiihdyttää perusaineenvaihduntaa. Et mainitse painoasi, mutta se ei ole tässä oleellista. Menin Sydänliiton sivuille ja siellä energiatarvelaskuriin. Vaikka pyörittelin sitä miten päin tahansa, pelkän perusaineenvaihduntasi täytyy kuluttaa vähintään tuo 1 000 kcal/vrk. Koska olet liikunnallisesti aktiivinen, tulee sitä kautta vielä toinen puoli. Jokin laskelmissasi nyt mättää. Tarkistapa asia – tai väliäkö tuolla, kun voit hyvin ja olet aktiivinen!

Nyt kovasti muistutetaan siitä, että vanhemmalla iällä ei kannattaisi pahemmin laihdutella. Keskimäärin alhainen paino ei ole hyväksi iäkkään elämänennusteelle. Asia on ymmärretty väärin: kun liikkuu reippaasti, lihasmassa säilyy – ja se on se keskeinen asia. Huonokuntoinen vähän liikkuva ja laihtuva seniori ei sen sijaan ole vahvoilla. P.S. Kasvikset eivät muuten lihota!

Julkaistu: 16.12.2016

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.