Apu

Kysy Kiminkiseltä: painonpudotus

Kysy Kiminkiseltä: painonpudotus

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Miten laihtuminen onnistuu, kun on ruokarajoitteita ja maha kipeytyy herkästi?

Näytä vastaus

Vastaus:

Millä saisin liikalihavuutta pois? Minulla on kaksoisleuka ja makkaroita, ja haluaisin niitä vähemmäksi. Olen 70-vuotias nainen. Pituutta on 162 senttiä ja painoa 99 kiloa. Kuusi kiloa olen onnistunut pudottamaan.

Syön kunnalta liharuokaa, joka lämmitetään Menumatissa. Makeaa syön vain kerran viikossa. Välipaloiksi syön hedelmiä ja viiliä. Minulla on keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Mahani ei kestä muun muassa lanttua, naurista, omenaa, sieniä ja pähkinöitä. Mistä huono olo johtuu? Haluaisin neuvoja sopivaan ruokavalioon, jottei vatsa temppuilisi ja tulisi huono olo.

Umpisuoli ja sappikivet on aikoinaan leikattu. Minulla on myös nikkeliallergia. Kilpirauhasen vajaatoimintaan oli lääkitys, mutta se voitiin jättää pois. Diabeteksen uhkakin oli jossain vaiheessa.

En liiku paljon, mutta olen alkanut tehdä ulkona keppien kanssa kierroksia. Teen 4–6 tuntia päivässä käsitöitä.

Valtaosa suomalaisista kilvoittelee huolesi kimpussa. Neljälläkymmenellä prosentilla meistä on rasvamaksa, mikä ei aina loista päällepäin. Ihmisen ei tarvitse olla  lihava, ja maksa-arvot voivat olla normaaleja. Lihominen kuitenkin yleensä räjäyttää tynnyrin, millä tarkoitan metabolista oireyhtymää ja sen elämänkumppaneita eli tyypin II sokeritautia ja valtimonkovettumatautia.

Nopein tapa pudottaa painoa on hypätä parvekkeelta, mitä en suosittele. Konsteja esitellään yhtä monta kuin on rahanvaihtajaa temppelissä. Mitä eksoottisempi dieetti, sitä trendikkäämpänä ja koukuttavampana se julkisuudessa esittäytyy. Motivaatio saattaa aluksi kohota, mutta eihän kukaan kykene elämään loppuelämäänsä niin monimutkaisesti. Tähän kaikki muotihössötykset yleensä tyssäävät – ja kauppias vei rahasi.

Kehon painoa (en puhu ruumiin painosta, jonka alla vain arkunkantajat vaikeroivat) vahtii pyhä kolminaisuus. Niin että mikä? Jokainen ymmärtää, että energian sisäänoton ja kulutuksen kanssa tässä kylkimyyryä painitaan. Kolminaisuudeksi yhtälön täydentää hyvä yöuni.

Mikäli uni osoittautuu riittämättömäksi tai huonolaatuiseksi elämäntapojen, surkean makuuhuoneen ja sängyn tai vaikkapa erittäin yleisen uniapnean vuoksi, kasvaa ruokahalu – ei vain syödessä, vaan greliinin lisääntyneen erittymisen vuoksi. Ihminen repii tällöin tiedostamattaan erityisesti hiilihydraattipitoista sapuskaa ja lihoo. Valitse siis sänkysi huolella, petikaverista puhumattakaan. Tarkista yöunesi, ettei vain olisi uniapneaa. Johto-oireita ovat yöllinen kuorsaaminen ja korskunta sekä päiväväsymys. Suppean unipolygrafian saa tehdyksi omassa vuoteessa pötköttelemällä yleensä terveyskeskustutkimuksena.

Perusasiat ovat perusasioita, kuten me kaikki mielemmepahoittajat hyvin tiedämme. Itse asiassa olet onnistunut jo nyt loistavasti: kuuden prosentin painonpudotuksen terveysvaikutukset ovat mittavat. Myös sokeritaudin uhkan olet jo toistaiseksi karkottanut.

Mittarissasi on 70 vuotta. Juuri silloin ihminen on parhaimmillaan. Älä murehdi painostasi, vaikka huolesi toki ymmärrän. Tärkeintä on elämä ja elektroniikka! En voi mitenkään tietää, mistä ajoittainen huono elämäsi johtuu. Takalan Heikki sanoo sattuvasti, kuten hänen tapanaan on etenkin viinilasillisen parin jälkeen: ”Huonossa seurassa ihminen ikään kuin viihtyy paremmin.” Huonosta seurasta tuleekin lopulta hyvä.

En ihan hahmota, mitä tuo kunnan liharuoka Hankasalmella tarkoittaa. Menumatin tulkitsen ateria-automaatiksi, joten siinä luulisi olevan useampia vaihtoehtoja tarjolla. Voisiko lihan osuutta muuttaa enemmän vaikkapa kala- ja kasvispainotteiseen suuntaan niissä rajoissa, jotka yksilöllinen ruoansulatuksesi sulattaa? Kyllä ravitsemuksella, jota pääelinkeinoksemmekin haukutaan, on erittäin suuri vaikutus terveyteemme. Täsmätietojen puuttuessa ei kuitenkaan kannata rynnätä kuin sika metsään satunnaisten diplomi-insinöörien suosittamien kymmenien hivenainepurkkien kimppuun, vaan tukeutua ensisijaisesti päivitettyihin ravitsemussuosituksiin: pehmeitä rasvoja ja kuitua eli öljyjä, kalaa, marjoja, kasviksia ja hedelmiä, antibiootteja vain pakon sanelemana ja töppöstä toisen eteen. Sillä tiellä oletkin jo päässyt hyvin alkuun.

Julkaistu: 29.4.2016

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.