Apu

Kysy Kiminkiseltä: närästys vai sydänoire

Kysy Kiminkiseltä: närästys vai sydänoire

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Olen kohta 80-vuotias nainen, ollut 20 vuotta eläkkeellä. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja syön Thyroxin 25 mg 3 tablettia päivässä. Vuosien saatossa olen saanut lisää lääkkeitä: 20 mg Ormox, 2,5 tb päivässä, 23,75 mg  Seloken ZOC 1 tb päivässä, 2,5 mg Cardace 2 tb päivässä, 100 mg Disperin 2 tb päivässä, 20 mg Somac 1 tb päivässä ja kolesteroliin Lipcut 20 mg 1 tb. Myös nitroja on käytössä tarvittaessa (nitro 0,5 mg).

Minulla on seuraavanlaisia oireita: rintalastan alle tulee närästyksen tunne ja sen jälkeen puristus tai ahdistus, myös vasempaan käteen tulee särky, ajan kuluessa myös kylkeen. Olkapään rinnan puolelle tulee kipu sekä kaulaan ja vasemmalle puolelle päähän särky. Kun tätä kestää kauan, myös käsi puutuu, ja verisuonet pullistuvat koko kädessä sormiin saakka. Tuntuu siltä, kuin sormet halkeaisivat.

Mistä nämä oireet voivat johtua? Nitroja syömällä ne kyllä menevät ohi. Joskus ne kestävät monta päivää. Kysyin lääkäriltä, miksi syön näin paljon lääkkeitä, mutta en saanut vastausta. Pituuteni on 158 cm ja painan 60 kg.

Näytä vastaus

Vastaus:

Koska käytät kohtuullista annosta nitroa, täytyy Sinulla olla sepelvaltimotauti tai vähintäänkin vahva viite siitä. Muutkin lääkkeesi sopivat kuin nyrkki silmään siihen. Sepelvaltimotaudin kaksi keskeistä viitettä ovat Stubbin tyyliä mukaillen: 1) oire tulee rasituksessa (hengenahdistus, laaja-alainen rintakipu, voimattomuus) ja lientyy huilahtamalla 2) nitro suihkeena tai pikatablettina auttaa siihen parissa minuutissa. Onko sinulla näin?

Vatsahapon valuminen ruokatorveen aiheuttaa rintalastan alaista poltetta (närästys). Sepelvaltimotautikipu voi olla joskus hyvin samankaltaista jopa sydäninfarktissa, joka paikantuu sydämen takaosiin, joten täyttääkö kipu esittämäni kriteerit (1 ja 2)? Kipu heijastuu sinulla sangen laajalle, joten tuskinpa se pelkästä närästyksestä on peräisin. Toisaalta kivut voivat kestää sinulla monta päivää, joten kyllä luulisi jo sydänvaivan johtaneen tiputukseen sydänvalvontaan. Sydänperäinen pitkittynyt lepokipu on jo infarktin merkki.

Nitrot auttavat kipuun. Sepelvaltimokivussa suihkeen vaikutus tulee yleensä parissa minuutissa. Toisaalta nitrot laukaisevat myös muita sileälihasperäisiä kipuja. Päänsärky ja suonioireet voivat johtua myös samanaikaisesta nitron vaikutuksista.

Olet vailla vastauksia, ja ne pitää saada omalta lääkäriltä. Onko sydäntäsi testattu rasitustutkimuksella (polkutesti) tai onko peräti tehty sepelvaltimoiden varjoainetutkimus ja sydämen sekä aortan ultraääni? Kuvaamillasi oireilla tämä ei olisi liioiteltua. Ruokatorvi voidaan tarkistaa tähystämällä. Kun nämä on tutkittu, muilla tutkimuksilla ei ole niin hätää.

Julkaistu: 24.4.2015

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.