Terveys ja hyvinvointi
Apu

Kysy Kiminkiseltä: Miten yöheräämistä voisi ehkäistä?

Kysy Kiminkiseltä: Miten yöheräämistä voisi ehkäistä?

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Kun herään kesken unien, uudelleen nukahtamiseen menee aina vähintään kaksi tuntia. Kun näin käy aamuyöllä, kello soi jo ja olen aivan väsynyt. Miten kesken yötä tapahtuvaan heräilyyn ja valvomiseen voisi vaikuttaa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Et kerro ikääsi. Se kiinnostaa siksi, että vaihdevuosi-iän yksi tyypillisimpiä oireita ovat monimuotoiset unen häiriöt. Tarkoitan sitä, onko mahdollista selvittää heräilysi syy, jolloin voisi yrittää sen mukaista hoitoa. Lääketieteessä on keskestä selvittää syy-seuraussuhteita. Pelkkä oireiden hoitaminen, vaikka usein joudumme siihen tyytymään, sisältää puoskaroinnin siemenen. 

Toinen merkittävä, hyvin yleinen unihäiriön mekanismi on uniapnea. Sitä ei välttämättä tiedosta, mutta petikaveri saattaa olla siitä kiusallisen perillä: kuorsaaminen, hengityskatkot, päiväväsymys. Kohteen ei tarvitse olla liikapainoinen. Vaivaa selvitetään terveyskeskustasolla suppealla unipolygrafialla, mikä toteutuu omassa petissä pötköttelemällä. 

Tietenkin tunnistat elämisen murheiden ja paineiden vaikutukset uneen, samoin hyvän unihygienian merkityksen: joka uneltaan varastaa, itselleen kuoppaa kaivaa. Toki olet perillä sairauksien, lääkkeiden ja päihteiden yhteydestä uneen.

Ymmärrän, että kysyt, oisko mittää konstia estää yöllinen herääminen tilanteessa, jossa ei ole tunnistettavaa syytä. Koska en määrää enää uusille potilaille bentsoja, siteeraan vastaustani Avun numerosta 28/17. Pieni annos mirtatsapiinia (3.75–7.5. mg), doksepiinia (1, 2 tai 3 mg) tai väsyttävän antihistamiinin (Atarax) kokeileminen iltaisin on mahdollista, jos lääkelinjalle halutaan edetä. 

Joukoissamme esiintyy huonomahaisia tai -unisia, jotkut jopa pahapäisiä. Jotkut vain tarvitsevat unta vähemmän, kuten legendaarinen arkkiatri Arvo Ylppö. Oleelliseksi muodostuu, riittääkö saavutettu uni virkistämään niin, että päivä sujuu sutjakasti virkeyden merkeissä? Jos niin on, uni on ollut riittävän laadukasta ja pitkää tälle yksilölle. 

Julkaistu: 6.8.2017

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.