Apu

Kysy Kiminkiseltä: Miten neutraloisin luonnonmarjojen happamuuden?

Kysy Kiminkiseltä: Miten neutraloisin luonnonmarjojen happamuuden?

Tapani Kiminkinen

KuvatAll Over Press

Kysymys:

Söisin mielelläni suomalaisia luonnonmarjoja: puolukkaa, karpaloa, tyrniä, lakkoja ja herukoitakin, mutta ne kaikki ovat niin happamia, etenkin pakastuksen jälkeen.

Onko meillä marjastajilla mitään keinoa neutralisoida näitä marjoja, jotta ne olisivat maukkaampia syödä ja terveellisempiä elimistöllekin? Ja miten ruoan pitkäaikainen happamuus vaikuttaa terveyteen? Olen jostain lukenut, että veren täytyy aina olla emäksisen puolella, jotain 7,3 luokkaa.

Jos ostan puolukkahilloa kaupasta, luettelossa on pitkä liuta happamuuden säätö- tai estoaineita, joilla kaikilla on jokin E-koodi: sitruunahappo, kaliumsorbaatti, askorbiinihappo ja niin edelleen.

Olen kysynyt muutamasta apteekista, onko heillä myynnissä noita happamuuden säätöaineita, mutta yhdessäkään ei ole ollut, eikä kukaan muu ole koskaan niitä kysellytkään. Olisin kuulemma ensimmäinen marjastaja, joka yrittää itse neutraloida keräämiään luonnonmarjoja.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kylläpä Sinua nyt hapottaa. Olemme eläneet kansanterveyden aamuhämärissä 1960-luvulla ajanjakson, jolloin lääkärit spekuloivat vatsalaukun happamuudella. Jos sitä oli heidän mielestään liikaa, sitä pyrittiin hillitsemään ja päinvastoin. Nyt moiset mittausmenetelmät ja hoidot aiheuttavat selkäkeikkanauruja. Vatsahaava oli niihin aikoihin puukolla hoidettava tauti. Nykyään se paranee lääkkein (helikobakteeri antibiootein sekä käyttämällä happosalpaajia).

Vatsalaukku on hyvin hapan – eihän se muuten kykenisi ruoansulatusuuniksi. Tämän ymmärtää hyvin, kun sen sisältöä pääsee ruokatorveen närästyksen tai oksennuksen muodossa. Kyllä polttelee.

Unohdamme helposti, että vatsalaukun PH on paljon happamampi kuin sinne heitettävät marjat, eikä elimistö siitä sen happamammaksi äidy. Happo-emästasapainomme on tarkkaan säädelty, eivätkä sitä marjat tai muut sapuskat hetkauta. Siitä voit olla huoletta. Elintarvikkeisiin laitetaan sallittuja lisäaineita niiden säilyvyyden parantamiseksi.

Suomalaiset luonnonmarjat ovat maultaan ja ravitsemusarvoltaan superia. Minulla oli kunnia toimia vuosia sitten Ranualla järjestetyn Luonnonmarjat ja kansanterveys -seminaarin juontajana. Silloin sattui olemaan poikkeuksellisen hulppea hillavuosi.

Niinpä soitin Helsinkiin ravitsemusasiantuntijalleni Arja Lyytikäiselle. Kysyin, että miten me saisimme Sinutkin osalliseksi näistä villin pohjolan pitkän vaalean yön hiljalleen ja taiten kypsyttämistä herkuista. Arja totesi kuin pyssyn suusta, että happamia marjoja kannattaa käyttää osana ruokavaliota. Niiden happamuutta voi taittaa, tai kuten hän hauskasti totesi, pyöristää esimerkiksi kiisseleissä, smoothieissa ja puuroissa. Pieni ripaus sokeria todentuu sallituksi. Maitoa voi käyttää neutraloimiseen. Puolukka sopii tunnetusti hyvin laatikkoruokien yhteyteen. Mikäli epäröit, voit keskustella ravitsemusterapeutin kanssa.

Sanon kuitenkin painokkaasti, että luonnonmarjamme eivät sinua sen happamammaksi tee. Olen kuullut maallikkopiireissä harrastettavasta elimistön happamuusasteilla spekuloimisesta. Se on tieteen näkökulmasta huuhaata.

Julkaistu: 16.6.2018

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.