Apu

Kysy Kiminkiseltä: D-vitamiini

Kysy Kiminkiseltä: D-vitamiini

Tapani Kiminkinen

Kysymys:

Olen 64-vuotias nainen ja haluaisin tietää D-vitamiineista, joita olen käyttänyt 2 vuotta. Olen käyttänyt valmistetta, joka on vahvuudeltaan 25 mikrogrammaa, mutta nyt ostin Puhdas+Caps 125 mg. Onko tämä liian ”vahvaa”, vai voinko huoletta ottaa 1 tabletin päivässä?   

Näytä vastaus

Vastaus:

Kysymyksesi on klassinen kuten vastauskin. Potilas tulee lääkäriin ja kysyy: ”Saanko istua?”, mihin lääkäri: ”En tiedä, kun en ole tutkinut teitä vielä.”

Virallisia D-vitamiinin saantisuosituksia on kritisoitu jos nyt ei aivan moottorisahaa tehosteena käyttäen, niin ei kyllä paljon muutenkaan. Professori Matti Uusitupa kiteytti tieteen käsityksen asiasta Kansanterveyspäivillä 6.11: ”Juuri tällä hetkellä tarkempia ohjeita ei ole mahdollista antaa, sillä joudumme odottamaan vielä muutaman vuoden parhaillaan käynnissä olevien lukuisten tutkimusten tuloksia”.

Selkeää näyttöä D-vitamiinin hyödystä on luustolle. Sen lisäksi listalla on melkoinen määrä vaikutuksia kivuista ja säryistä aina syöpään saakka. Korostan näiden vaikutusten olevan täysin mahdollisia, mutta jämäkät ohjeet tarvitsevat jämäkän tutkimusnäytön. Muistamme ajan, jolloin vitamiineja ja hivenaineita annosteltiin kourallinen kolmasti päivässä. Sitten tuli Setti-tutkimus, jossa kohderyhmä oli tupakoivat miehet. Lopputulos oli yllättävä: antioksidantit eivät tuossa tutkimuksessa osoittautuneetkaan hyödyllisiksi. Se heitti sillä kertaa kylmää vettä hivenaineuskovaisten niskaan. Tutkimustietoa tarvitaan.

D-vitamiinia syntyy iholla UVB-säteilyn vaikutuksesta. Vanha iho ei tuota sitä nuoren lailla. D-vitamiini aktivoituu munuaisissa. Munuaisten vaikeammassa vajaatoiminnassa D-vitamiini ei aktivoidu kunnollisesti, jolloin tarvitaan aktiivia vitamiinia. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ruokaputkesta. Jos D-vitamiinia ei saada riittävästi, kalsiumiakaan ei imeydy tarpeeksi, jolloin sitä otetaan luustosta parathormonin katalysoimana ja luusto haurastuu. Afos-entsyymi saattaa kohota. Se kertoo maksan ja etenkin sappiteiden taudeista, mutta myös luustosta – pieni Afos-nousu liittyy kaamosaikana useimmiten vähäiseen D-vitamiinin saantiin. D-vitamiinia saadaan auringon lisäksi erityisesti kalasta, vitaminoiduista maitotaloustuotteista ja kasviöljypohjaisista rasvalevitteistä.

D-vitamiinin seerumipitoisuutta yli 50 nmol/l pidetään terveyden kannalta riittävänä, mutta suositellaan päästäväksi 75 nmo/l:aan. Vanhusten ja vähän ulkona oleskelevien nuorempienkin on saatava ravinnosta ja lisistä jopa 20 mikrog/vrk tämän pitoisuuden saavuttamiseksi. Yli 75-vuotiaille D-vitamiinilisäsuositus on 20 mikrog/vrk ympäri vuoden (Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014).

Suositus ikäisellesi kuuluu: silloin kun ei käytetä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa, suositellaan 18–74-vuotiaille 10 mikrog D-vitamiinilisää loka-maaliskuussa.

Yllät suosituksiin kepeästi 25 mikrogramman lisällä varsinkin, jos saat vitamiinia myös ravinnosta. Löysin mainitsemasi vahvan tuotteen netistä. Tukeudun ja myös luotan apteekkeihin: kyseessä ei ole omavalintainen marketin hylly, vaan siellä annetaan myös asiantuntevaa neuvontaa kaupan päälle. Jos käyttää tehokasta 125 mikrogramman lisää, se ylittää suositukset moninkertaisesti. Varmastikaan lisä aina tuonne 50 mikrogrammaan/pv saakka ei liene haitallista.

Ongelmaksi saattaa muodostua se, että D-vitamiinia voi saada tietämättään ja ajattelemattomuuttaan useammasta ravintolisästä, jos sattuu olemaan niiden suurkuluttaja. Toki kovin helposti ei yllä myrkytystasolle, mutta kyllä D-vitamiini rasvaliukoisena kumuloituu eikä suositusta suurempien määrien hyödyistä ole vielä riittävää näyttöä – haitatkin saattavat olla pitempiaikaisessa käytössä mahdollisia. Maltetaan vielä odotella vuosi pari, niin viisastumme tässäkin asiassa.

Julkaistu: 9.2.2015

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.