Tuulilasi

Kulutustestiä ei juuri pysty manipuloimaan rengasvalinnalla

Kulutustestiä ei juuri pysty manipuloimaan rengasvalinnalla

Tapio Ketonen

Kysymys:

Vielä tuosta EU-kulutusarvon määrittämisestä. Kun testiä tehtäessä auto on alustadynamometrillä, esimerkiksi ilmanvastustieto kait syötetään mittauslaitteistolle autonvalmistajan ilmoituksen perusteella. Mutta mites muut ajovastukset? Ja esimerkiksi: ilmoittaako valmistaja renkaiden vierintävastuksen vai onko vierintävastus riippuvainen renkaista, jotka testiautossa ovat testeushetkellä? Voiko valmistaja manipuloida tulosta valitsemalla testiin vapaasti renkaiden profiilin ja vierintävastusominaisuudet?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vierintävastus hoituu renkailla, mutta muut ajovastukset sekä auton massa syötetään laitteistoon. Renkaat saavat olla sellaiset, jotka autoon normaalisti voidaan tilata. Ne tosin saavat olla kuluneet, mikä hieman vähentää kulutusta. Käytännössä kannattaa valita mahdollisimman kapeat renkaat, ne rullaavat herkemmin.

Renkaiden välisten erojen vaikutus on pieni, joten manipuloinnilla ei saavuteta kovin tuntuvaa etua. Kannattaa muistaa sekin, että eri maiden ajoneuvohallinnot saattavat ottaa automallin tarkistusmittaukseen, ja jos tällöin kulutus kasvaa tuntuvasti hyväksymistesteissä mitattuja korkeammaksi, silloin valmistaja tai maahantuoja on pulassa. Ilmoitetun kulutusarvon ylittäminen voi pahimmillaan johtaa jopa tyypihyväksynnän peruuttamiseen.

Julkaistu: 20.9.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.