Apu

Kuinka paljon pienikokoinen kuusikymppinen nainen voi syödä lihomatta? Apu-klinikka vastaa

Julkaistu: 23.11.2021

Kysymys:

Olen 61-vuotias 156-­senttinen nainen, joka on jo ohittanut vaihdevuosi-iän. Liikuntani koostuu lähinnä koirakävelyistä, ja askelia tulee päivittäin 8 000–10 000, ellei sada. Lisäksi vähän jumppailen kotona. Minkä verran kaloreita voin syödä ­päivittäin, jotta en lihoisi? Painoni on tälle hetkellä 55 kiloa, mutta tässä iässä tuppaa tulemaan herkästi lisää.

Näytä vastaus

Vastaus:

Vastaanottokokemukseni perusteella suurimmat ongelmat painonhallinnassa tuppaavat tosiaan olemaan naisilla ja etenkin juuri tuossa iässä. Miehille ­painonhallinta on usein helpompaa, koska energiankulutus on suurempaa, eivätkä miehet koe vaihdevuosien tuomia ongelmia ainakaan yhtä raskasti.

Laskin kalorintarpeesi luotettavalla Body Weight Planner -työkalulla, joka ­löytyy netistä englanninkielisenä. Energiantarpeesi on 1 700 kilokaloria: tällä määrällä et lihoisi etkä laihtuisi, jos liikuntatottumukset pysyisivät ennallaan.

Tämä arvio perustuu lukuisten kokoistesi ja saman verran liikkuvien naisten keski­arvoon, mutta yksilölliset erot energiantarpeessa on yllättävän suuria jopa saman verran liikkuvien välillä. Useiden tutkimusten mukaan tuossa 1 700 kilokalorissa voi olla heittoa +/- 20 prosenttia. Siten todellinen energiantarpeesi voi olla 340 kcal pienempi tai suurempi.

Ruokapäiväkirjan pito antaa sivutuotteena myös muita oleellisia tietoja ravinnostasi, kuten ­proteiinin ja kuidun saannin.

Valitettavasti et voi varmuudella selvittää omaa kalorintarvettasi tarkkaan muutoin kuin tekemällä säntillisen kokeilun. Pidä kaikki elämäntavat entisellään, syö kaksi kuukautta keskimäärin 1 700 kcal päivässä ja katso, muuttuuko paino. Jos paino ei muutu, tarpeesi on tuo 1 700 kcal. Jos paino laskee 1 700 kilokalorilla, ­tarpeesi on suurempi. Jos paino nousee, energiantarpeesi on pienempi.

Lukijalla herää varmaankin kysymys, miten sitten tietää syövänsä juuri 1 700 kcal. Vastaus on, että pitämällä tarkkaa ja lahjomatonta ruokapäiväkirjaa kaikista suupaloista ja juomisista joko Fineli.fi­­-ruokapäiväkirjapalvelussa tai sulamo.fi-­palvelussa tai jossain kännykkään ­s­aatavassa appissa, kuten Fatsecretissa, Yaziossa tai Fitness Palissa.

Tällaisen sähköisen ruokapäiväkirjan pito antaa sivutuotteena myös muita oleellisia tietoja ravinnostasi, kuten ­proteiinin ja kuidun saannin. Ruoka­päivä­kirjan tekeminen on myös kovasti suositelteltavaa ennen ravitsemus­terapeutin tapaamista.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.