Tuulilasi

Korityyppien määritelmät

Korityyppien määritelmät

Tapio Ketonen

Kysymys:

Sedanit ja farmarit ovat helposti luokitettavissa, mutta mielestäni (viisiovisen) viistoperäisen mallin määritelmä on vähintäänkin epäselvä. Useinhan viisiovista Golfia kutsutaan viistoperäiseksi, vaikkei sen perässä ei ole mielestäni mitään viistoa. Sen sijaan esim. Octaviaa voi todella kutsua viistoperäiseksi. Onko teillä siellä toimituksessa tietoa, onko näille malleille jotkin omat suomenkieliset nimet?

Näytä vastaus

Vastaus:

Viistoperä on nimenomaan oikea ja virallinen termi, täysin riippumatta siitä, olisiko “pystyperä” tai jokin muu paremmin kuvaava. Lainataanpa tähän direktiiviä 70/156/ETY:

C KORITYYPIN MÄÄRITELMÄ (ainoastaan valmiiden/valmistuneiden ajoneuvojen osalta)

Korityyppi liitteessä I, liitteessä III olevan I osan 9.1 kohdassa ja liitteessä IX olevassa 37 kohdassa ilmoitetaan seuraavin koodein:

1 Henkilöautot (M1)

AA Sedan ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.1 kohta, mutta mukaan luettuna myös ajoneuvot, joissa on enemmän kuin neljä sivuikkunaa AB Viistoperä Takalasin käsittävällä peräluukulla varustettu sedan (AA)

AC Station wagon ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.4 kohta (farmariauto)

AD Coupé ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.5 kohta

AE Avoauto ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.6 kohta

AF Monikäyttöajoneuvo Muu kuin edellä AA−AE kohdassa mainittu moottoriajoneuvo, joka on tarkoitettu matkustajien ja näiden matkatavaroiden tai tavaroiden kuljetukseen yhdessä tilassa. Jos kyseinen ajoneuvo kuitenkin täyttää seuraavat edellytykset:

a) istumapaikkojen lukumäärä kuljettajaa lukuun ottamatta on enintään kuusi, ”istumapaikan” katsotaan olevan olemassa, jos ajoneuvo on varustettu ”helposti käytettävissä olevilla” istuinten kiinnityspisteillä, ’helposti käytettävissä olevilla’ istuinten kiinnityspisteillä tarkoitetaan niitä kiinnityspisteitä, joita voidaan käyttää. Jotta kiinnityspisteet eivät olisi ”helposti käytettävissä”, valmistajan on fyysisesti estettävä niiden käyttö esimerkiksi hitsaamalla niiden päälle suojalevyt tai asentamalla vastaavat pysyvät rakenteet, jotka eivät ole irrotettavissa tavanomaisesti saatavilla olevin työkaluin, ja

b) P − (M + N × 68) > N × 68, jossa P = suurin teknisesti sallittu kuormitettu massa kg:ina M = massa ajokunnossa kg:ina N = istumapaikkojen määrä kuljettajaa lukuun ottamatta, ajoneuvoa ei katsota M1-luokan ajoneuvoksi.

Koko direktiivi löytyy täältä.

Julkaistu: 11.3.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.