Apu

Tykkääkö sydän vegaanisista jäätelöistä, joissa on kookosrasvaa ja palmuöljyä? – Apu-klinikka vastaa

KuvatAll Over Press AOP
Julkaistu: 23.1.2021

Kysymys:

Minulla on kohonnut kolesteroli. Vaihdoin kasvijäätelöihin, joissa on kookosrasvaa ja palmuöljyä. Hyppäsinkö ojasta allikkoon? Vegaanituotteissa on monesti näitä rasvoja. Tykkääkö sydän niistä?
Näytä vastaus

Vastaus:

Erittäin hyvä ja ajankohtainen kysymys. Sydän ei tykkää palmu- ja kookosöljystä. Kookosöljylle on luotu some-markkinoinnilla terveellisen rasvan imago, joka ei pidä paikkaansa. Sillä ei ole mitään merkittäviä terveyttä edistäviä vaikutuksia. Kulinaristisissa tarkoituksissa sitä voi käyttää, mutta yleisesti ottaen en voi sitä suosittaa. Juoksevat kasviöljyt, margariini, pähkinät ja siemenet ovat kalan rasvan ohella parasta rasvaa kolesterolille ja elimistölle yleensä.
Palmuöljyn määrä on vegaanijäätelöissä usein minimaalinen, joten haittatekijänä on enemmän kookoskerma tai -öljy. Kun vertaillaan jäätelöitä tai muita maitotuotteita korvaavia vegaanisia tuotteita, rasvojen osalta on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että tyydyttyneen rasvan osuus kaikista rasvahapoista olisi mahdollisimman matala. Olisi hienoa, jos vegaanisissa jäätelöissä päästäisiin ”kaurakermojen” pitoisuuksiin. Niissä on vain 20–30 prosenttia tyydyttynyttä rasvaa kaikesta rasvasta.

Tyydyttynyttä rasvaa yhtä paljon kuin kermajäätelössä

Tein Fineli.fi-palvelussa vertailua ja havaitsin keskiarvoisen kaura- ja soijajäätelön sisältävän saman verran tyydyttynyttä rasvaa kuin tavallinen kermajäätelö. Näissä vegaanisissa jäätelöissä noin 60 prosenttia rasvahapoista on tyydyttyneitä, ja luku on sama kermajäätelöllä.
Löysin erään vegaanisen jäätelön, jossa oli rasvaa 5,1 g / 100 g ja siitä tyydyttynyttä rasvaa 4,7 g. Siten 92 prosenttia jäätelön rasvasta oli tyydyttynyttä. Rasvaprosentti oli tässä jäätelössä kuitenkin tuo 5,1, joten sen vuoksi tyydyttyneen rasvan absoluuttinen määrä painoyksikköä kohden on kutakuinkin sama kuin vegaanijäätelöissä keskimäärin. Näin ollen kolesterolin kannalta et luultavasti parantanut etkä huonontanut tilannettasi, jos vaihdoit kermajäätelön vegaaniseen.
Vegaaniset jäätelöt eivät siis ole keskimäärin parempia kuin kermajäätelöt, mutta joukosta löytyy myös kolesterolin kannalta hyviä tuotteita. Esimerkiksi yhdessä ruotsalaisessa soijajäätelössä vain 40 prosenttia rasvasta on tyydyttynyttä.
Löytyypä markkinoilta myös suomalainen mantelin ja toscakastikkeen makuinen vegaanijäätelö, jossa on tyydyttynyttä rasvaa vain 1,4 g / 100 g ja rasvaa kokonaisuudessaan 9,2 g / 100 g. Tässä jäätelössä päästään erinomaiseen lukemaan, sillä vain 15 prosenttia rasvasta on tyydyttynyttä. Nyt vain googlaamaan – etsivä löytää

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat:

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Jatta Rautkorpi, naistentaudit
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.