Tuulilasi

Kolmannen kerran renkaista

Kolmannen kerran renkaista

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mutta autoissahan on nykyään pakollisena varusteena ajonvakautussydeemit. Jos luistoa on havaittavissa niin ajonvakautus hoitaa tilanteen salaman nopeaan. Taitaa se takapään karkaaminen sateella olla lähinnä teoreettinen tapahtuma. Eihän tuota omaa autoa saa edes peilijäällä lapasesta saati vesiliirtoon. Tuskin neljä pyörää on yht aikaa vesiliirrossa, jos nyt yksikin ja silloin ajoinvakautus estää pyörähtämisen. Pikkasen tuntuu vanhalta ajattelutavalta tuo vesiliirrolla peloittelu ja renkaiden vaihtelu akselilta toiselle. Eihän ne apuvälineet fysiikan lakeja muuta, mutta tuskin nykyauto lapasesta karkaa vesikelillä. Vanhemmat erikseen.

Näytä vastaus

Vastaus:

Ajonvakautuksen toiminta perustuu siihen, että pyöriä jarrutetaan oikealla hetkellä ja nopeasti. Jos renkaan ja tien välissä ei ole kitkaa vaan vettä, jarruttamisesta ei ole hyötyä, eikä ajonvakautus pysty estämään pyörähtämistä. Elektroniikka ei pysty ylittämään fysiikan lakeja.

Julkaistu: 23.6.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.