Tuulilasi

Kohti käytön verotusta

Kohti käytön verotusta

Tapio Ketonen

Kysymys:

Kaleva-lehden (28.3.) artikkelin mukaan autoalan toivomus on, että autoilun verotus siirtyisi hankinnasta käyttöön. Tämä mahdollistaisi hintojen laskun ja piristäisi alaa. TM 06/2014 mukaan autojen veroton hintataso Suomessa olisi 5-10 % korkeampi kuin Saksan hintataso. TM:n taulukon mukaan Focus 1,0 maksaa Saksassa 19420 e ja Suomessa verollisena 21293 e. Jos uudeksi verottomaksi Suomi-hinnaksi oletaan Saksan hintataso korotettuna 7,5 % saadaan 1,075 * 19420 = 20876.5. Vanhaan verolliseen hintaan säästöä siis −416.5 e.

Oletetaan uudeksi GPS-kilometriveroksi 4 senttiä per kilometri ja vuotuiseksi ajomääräksi tyypillinen 15 tkm. Polttoaineen hinta pysyy samana. Vuotuiset ajot maksavat siis 600 e. Kilometrien seurantalaitteen vuokraksi voi olettaa vaikka Jorma Ollilan tarjoamat 10 euroa kuussa (120 e/v).

Mihin autoalan toiveet uuden veromallin tuomasta myynnin kasvusta perustuvat, koska tavallisissa autoissa hinta-ale on pieni, mutta autoilun kulut kasvavat samaan aikaan rajusti? Autoiluun käytettävissä oleva rahamäärä pienee huomattavasti ja näivettää autokauppaa entisestään. Tietysti yo. laskutoimitus voi olla täysin pielessä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuskinpa laskutoimitus on pahasti pielessä, vaikken sitä nyt ennätä tarkastaakaan. Käsitykseni on aina ollut, että jos autovero poistettaisiin, siitä seuraisi, että autoilun kustannukset tavalliselle käyttäjälle nousisivat. Varsinkin jos sitä autoveron tuottoa ryhdyttäisiin keräämään käytöstä joko vuosittaisena, kilometripohjaisena tai polttonesteveron muodossa. Koko touhotus autoveron poiston autuudesta perustuu vääriin odotuksiin. Touhulla halutaan vain tehdä vähävaraisten autoilua hankalammaksi, mahdollisesti estää sitä kokonaan.

Julkaistu: 30.3.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.