Tuulilasi

Kirskunta käännettäessä

Kirskunta käännettäessä

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olisiko hydraulisen ohjaustehostimen öljy syytä vaihtaa aika ajoin? Mikä voisi olla yleishyvä vaihtoväli? Kirskunta ohjauksen ääriasennoissa johtunee siitä, että järjestelmässä on ilmaa. Kukaanhan?! ei pidä etupyöriä pitkään tappiin asti käännettyinä, ellei kyseessä ole vanhanaikainen ja rajoitetusti paluutaan tekevä tehostamaton ohjaus tai “täyssähkötehosteinen”. Voineeko ilmaa päästä sisään ilman vuotoa? Toki ääntelyyn voi olla muitakin syitä.

Näytä vastaus

Vastaus:

En usko ilman olevan syypää kirskumiseen. Todennäköisempänä pitäisin pumpun ylipaineventtiiliä. Kun öljyn meno tehostimeen loppuu, paine pumpulla nousee. Lopulta pumpun suojana oleva ohivirtausventtiili alkaa päästää öljyä painepuolelta paluupuolelle. Tämä venttiili on jousikuormitteinen, ja öljyn virtaus venttiilin kautta saa aikaan voimakkaan äänen. Toinen äänilähde voisi olla tehostimen käyttöhihna, jokaalkaa tuossa vaiheessa luistaa. Luistava hihna vinkuu kuin pistettävä sika.

Julkaistu: 12.11.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.