Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 741

Kysy autoista - kysymys 741

Tapio Ketonen

Kysymys:

Vielä vähän Vectran tyyppivioista. Ohjaustehostimia on tosiaankin kahta erilaista; japanilainen ja saksalainen (ZF). Japanilaiseen ei tiivisteitä voi vaihtaa, mutta sen kanssa on kuulemma ollutkin vähemmän ongelmia. ZF:n valmistamaan tehostimeenkaan ei tiivisteitä enää kuulemma saa. Syy: ZF:n mukaan tiivisteiden asennus on vaativa ammattimiehellekin. Mulla kävi säkä silloin, kun tehostin hajosi: tunsin ammattitaitoisen Opel-asentajan, joka sai hankittua myös tiivisteet. Ei ole ongelmia sen koommin ollut. Vaihdelaatikko pitää tosiaankin pientä “hurinaa” ja varsinkin ykkösellä, ja asiantuntijan mukaan se kuuluu laakereista. Mikä voisi olla se syy, joka laakerit rikkoo?

Näytä vastaus

Vastaus:

Juuri tuollaista olen minäkin kuullut noista tehostimista. Laakerin vaurioituminen johtuu yleensä joko huonoista öljyistä, laakerin alimitoituksesta tai sitten molemmista. Aikakin tekee tässä tehtävänsä. Mitä reilummin laakeri on mitoitettu, sitä pitempään se kestää.

Julkaistu: 5.3.2002

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.