Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 5661

Kysy autoista - kysymys 5661

Tapio Ketonen

Kysymys:

Esim. Toyota ja Fiat ovat tuomassa markkinoille kaasuläpättömiä bensakoneita joissa ilman säätely tapahtuu muuttuvalla venttiiliajoituksella ja -nostolla. Tätä tekniikkaa perustellaan pumppaushäviöiden pienenemisen antamalla polttoaineen säästöllä. Mistä ko. etu tulee, kun moottorin imemää ilmamäärää kuitenkin rajoitetaan(kuristetaan)?

BMW:llä tämä on ollut käytössä jo vuodesta 2001. Ilmeisesti pumppaushäviöitä syntyy vähemmän, koska venttiilin sulkeutuessa alipainetta on ainoastaan sylintereissä. Se auttaa alkuvaiheessa mäntää nousemaan. Imukanavassa vallitseva alipaine menee tavallaan hukkaan, seuraavakin sylinteri saa imeä ilmaa kovaa alipainetta vastaan. On edullisempaa, jos ilma voidaan imeä liki normaalipaineisesta imusarjasta. 

Näytä vastaus

Vastaus:

Julkaistu: 9.5.2009

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.