Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 5414

Kysy autoista - kysymys 5414

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mm. televisiossa ja sanomalehtien palstoilla joissa on käsitelty talviajoa ja jarruttamista ja autojen ABS-jarruttamista, on puhuttu että ihmiset säikkyy kun jarrupoljin rutisee ja kuuluu pauketta.

Tottahan nämä ilmiöt on mutta koskaan ei ole kuullut sanottavan että tällöin auto tekee 100% jarrutustyötä ja tähän tilanteeseen jouduttaessa pitää ymmärtää tarkistaa oma tilannenopeus. “Hyvä” kuski ei moista tekniikkaa kaipaa vaan osaa tunnustella keliä ja ennakoida tilanteet ja risteykset yms…

Kuinka saataisiin täsmentävä tieto asiantuntemattomille paikallislehtien toimittajille ?

Näytä vastaus

Vastaus:

Vaikka monet uskovaiset lehtemme lukijat ovat valittaneet termin käytöstä, siitä huolimatta sanon, että tuo on tyhjänpäiväistä jeesustelua. Puhe oikeasta tilannenopeudesta on tietenkin asiaa, mutta moisesta höpötyksestä ei ole tilanteen tullessa eteen mitään hyötyä. Ei silloin tarkisteta enää mitään tilannenopeutta. Silloin yritetään hidastaa auton kulkua mahdollisimman nopeasti. Tällöin hyötyä on ainoastaan mahdollisimman nopeasta ja voimakkaasta jarrutuksesta.

Valitettavasti totuus on, että ihmiset eivät osaa jarruttaa. Jarrupoljinta painetaan varovasti ja pelätään, että se särkyy. Auton jarruja ei ihminen saa polkemalla rikki. Luin juuri lehdestä, että Juha Kankkusen ajokoulussa on luvattu kahden hengen etelänmatka jokaiselle, joka polkee autosta jarrupolkimen poikki. Ei ole vielä kuulemma kukaan saanut reissua.

On tärkeätä, että erotetaan toisistaan toiminta hätätilanteessa ja hätätilanteen ennalta välttäminen. Sama toimintaohje ei päde näihin tilanteisiin. On aivan oikein jarrutella ja ohjailla pehmeästi silloin, kun pyritään välttämään luistoihin joutumista. Tilanteiden ennakoinnin merkitystä ei turvallisuustekijänä voi liiaksi korostaa. Mutta äkkitilanteessa pitää toimia heti ja räväkästi. Jos esimerkiksi hirvi tulee eteen, mahdollisimman nopeasta rajusta jarrutuksesta on paljon hyötyä. Vaikka törmäys tapahtuisikin, mitä enemmän nopeutta ehditään pudottaa, sitä lievemmät ovat seuraukset.

Tilannenopeuden arvioinnin paikka on etukäteen. Jälkikäteen siitä on yhtä paljon hyötyä kuin jälkiviisaudesta. Plussat ko. paikallislehden toimittajalle siitä, ettei hän ole sotkenut juttuunsa moista jeesustelua.

Julkaistu: 14.3.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.