Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 483

Kysy autoista - kysymys 483

Tapio Ketonen

Kysymys:

Hyvä Ketonen,Autoni on Honda Accord 2.0 EXi automaatti -91, ajettu 270 tkm. Ko. mallin automaattivaihteistossa on momentin lukitsin (lock-up) toiminto sekä sport-valitsin. Aikaisemmin vaihteisto on toiminut siten, että momentin lukitsin on kytkeytynyt päälle ns. normaalissa kiihdytyksessä nopeuden ollessa n.90-100km/h, tuntuu pienenä nykäyksenä. Nyt kytkentä tapahtuu jo hiljaisissa taajamanopeuksissa ja moottori käy tällöin todella alhaisilla kierroksilla, siis nelosvaihde ja lukko päällä. Joskus tuntuu että lukko on päällä myös kolmosvaihteella, mitä en ole ennen havainnut aikaisemmin. Toimintoa ohjaa 2 kpl. “lock-up control solenoid valve”. Voisiko vika olla näiden solenoidien takertelussa? Irrotin niiden johdot ja vaihteisto pelasi moitteettomasti, mutta lukko ei tietenkään pelannut ja mittariston sport-merkkivalo vilkutteli. Ajo oli miellyttävämpää koska vaihteisto ei vaihtanut ylivaihteelle pienissä nopeuksissa. Vaikuttaako kick-down vaijerin säätö lukon kytkeytymiseen vai ainoastaan täyskaasukiihdytykseen? Onko mahdollista, että ongelma olisi sähköpuolella, vikavalo ei kuitenkaan pala? Vaihteistoöljyt olen vaihtanut säännöllisesti ja öljynä olen käyttänyt valmistajan suosittelemaa Dexron II -tyyppistä öljyä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Lähetin kysymyksesi maahantuojalle, ja sain sieltä seuraavan vastauksen:

Kyseisen mallin momentinmuuntimen lukitus toimii D4-asennossa 2-, 3- ja 4-vaihteella nopeudesta ja kaasun asennosta riippuen. Lukituksen huomaa yleensä selvimmin 4-vaihteella, pienellä kaasulla lukituksen kytkeytyessä päälle ja pois nopeusalueella 80-100 km/h.

Kyseisessä tapauksessa kuulostaa siltä, että kuormitusvaijerin säätö on pielessä lock-up kytkeytymisen tapahduttua aivan liian aikaisin. Vaijeri tulisi säätää oikein ja tämän jälkeen varmistua vaihteiden vaihtokohdista (nopeuksista) eri kaasun asennoilla, jolloin voidaan arvioida vaihteiston moitteeton toiminta.

Mikäli ajetaan pienillä nopeuksilla (kaupunkiliikenne), on suositeltavaa käyttää D3-ajoasentoa, jolloin turha kytkeytyminen 4-vaihteelle on estetty.

Terveisin

Juha Kervinen

Honda Motor Europe Finland

Tekninen neuvonta

Julkaistu: 4.6.2002

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.