Tuulilasi

Kysy autoista - kysymys 4160

Kysy autoista - kysymys 4160

Tapio Ketonen

Kysymys:

Viittasin kysymyksessäni säteilylämmittimien tehosta tutkimukseen, jonka TCT teki yhteistyössä VTT:n kanssa v.2003. Itse tutkimusta ei taida löytyä netistä, mutta tällainen tutkimukseen viittava sivu löytyy: www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=171

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuo Defan maahantuojan Kaha Oy:n teettämä tutkimus lienee uusin ja on yksi monista, jotka vahvistavat, että moottorin esilämmitys vähentää päästöjä ja kulutusta. Siinä ei tietääkseni varsinaisesti paneuduttu eri lämmitintyyppien välisiin eroihin, mutta välillisesti tuostakin käy ilmi, että säteilylämmitin on huonompi ratkaisu.

Jos verrataan tuolla sivulla esitettyjä tuloksia, nähdään, että Renault Lagunassa käytetty lämmitin, Defan tyyppi 702 (uusi numerointi 411702), vähensi kulutusta ja päästöjä selvästi enemmän kuin Golfissa käytetty tyyppi 2813 (412813). Lagunan lämmitin oli letkuihin asennettava, joka lämmittää nesteen, Golfin lämmitin oli öljypohjan kylkeen kiinnitetty säteilylämmitin.

Tulos on aika järkeenkäyvä. Palamisen tehokkuuden kannalta tärkein on kannen lämpötila, ja nestekierto tuo nimenomaan kuumimman nesteen sylinterinkanteen. Arvelisin, että Lagunan kannen lämpötila on ollut useita kymmeniä asteita korkeampi kuin Golfin.

Julkaistu: 6.3.2005

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.